Medycyna elektroniczna

Polska Grupa Farmaceutyczna i ComputerLand zainwestują 23 mln zł w spółkę internetową, działającą na rynku medyczno-farmaceutycznym.

Polska Grupa Farmaceutyczna i ComputerLand zainwestują 23 mln zł w spółkę internetową, działającą na rynku medyczno-farmaceutycznym.

Powołana przez Polską Grupę Farmaceutyczną (PGF) oraz ComputerLand spółka clinika.pl ma stanowić w zamyśle twórców "medyczną platformę internetową", która zintegruje uczestników rynku medyczno-farmaceutycznego w Polsce. Firma będzie czerpać przychody z prowizji od transakcji elektronicznych, subskrypcji serwisów informacyjnych oraz dzierżawy oprogramowania. Spółka spodziewa się osiągnięcia zysków już po roku działalności.

Zgodnie z zawartą pomiędzy PGF a ComputerLandem umową obie firmy zainwestują w rozwój clinika.pl 23 mln zł. Docelowo mają one objąć po 48% akcji spółki, a pozostała część udziałów zostanie przekazana zarządowi spółki.

Uniwersalny portal

Spółka ma rozpocząć świadczenie usług jeszcze w tym roku. Tworzony przez nią portal wypełnią serwisy informacyjne, obejmujące swoją tematyką zdrowie i profilaktykę zdrowotną, medycynę, farmakologię, a także regionalną i ogólnokrajową politykę zdrowia. W ramach tych serwisów ma powstać internetowa poradnia lekarska. Oferta clinika.pl adresowana jest jednocześnie do trzech grup odbiorców. Pierwsza z nich obejmuje lekarzy i farmaceutów, druga instytucje - szpitale, gabinety lekarskie, apteki, producentów leków. Trzecią grupę mają stanowić pacjenci.

Oferta clinika.pl, adresowana do firm, ma obejmować usługi związane z elektroniczną obsługą transakcji na rynku medyczno-farmaceutycznym, w tym rozliczenia finansowe oraz automatyczne składanie zamówień. W tym zakresie - według przedstawicieli firmy - ma spełniać rolę PolCardu na rynku transakcji medycznych. Clinika.pl zamierza także oferować usługi wynajmu oprogramowania na zasadach ASP.

Duża konkurencja

Przedstawiciele PGF i ComputerLandu powołują się na przykład podobnych przedsięwzięć za granicą, które odniosły ogromne powodzenie. Przychody największej amerykańskiej firmy tego typu wynoszą ponad 100 mln USD. Ich zdaniem wszystkie podmioty działające na rynku medyczno-farmaceutycznym są skomputeryzowane, dlatego nie można mówić o barierach technologicznych. To grupa odbiorców o ściśle spro- filowanych zainteresowaniach i związana ze swoją branżą.

W Polsce wartość sprzedaży leków w 2000 r. szacuje się na ok. 2 mld USD. Clinika.pl zamierza w ciągu trzech lat zdobyć 30% tego rynku. Obecnie PGF ma ponad 20% udziału w rynku.

Działania prowadzone przez PGF i ComputerLand nie są pierwszą tego typu inicjatywą na rynku. Podobne przedsięwzięcia uruchomiły inne spółki z branży informatycznej. Do końca br. skierowany wyłącznie do lekarzy portal medyczny zamierza uruchomić Apexim. Firma prowadzi obecnie rozmowy z innymi przedsiębiorstwami dotyczące współpracy przy jego tworzeniu. Apexim chce także poprzez portal świadczyć usługi wynajmu aplikacji. Portal medyczny adresowany do lekarzy i specjalistów z branży medycznej w Europie Środkowej i Wschodniej tworzy także Medical Data Management we współpracy z Enterprise Investors, który ma przeznaczyć na to przedsięwzięcie 2 mln USD.

Wiele dla wielu

O planach zbudowania portalu farmaceutycznego poinformowały SAP Polska i PricewaterhouseCoopers. Głównymi użytkownikami portalu ec4ec mają być apteki, firmy farmaceutyczne, hurtownie leków, szpitale i dostawcy surowców do produkcji leków. Jego start zaplanowano na październik br. Przedsięwzięcia internetowe dotyczące rynku farmaceutyczno-medycznego realizują także krakowski ComArch i dystrybutor leków Prosper.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200