Między wierszami baz

Przysłuchując się prezentacjom, warto zwrócić uwagę na to, co firma przemilcza, nie tylko na to, co mówi.

Przysłuchując się prezentacjom, warto zwrócić uwagę na to, co firma przemilcza, nie tylko na to, co mówi.

Na rynku stale pojawiają się nowości, co tydzień któraś z firm organizuje prezentację. Kilka ostatnich prezentacji przekonało mnie, że czasem bardziej niż na nowości funkcjonalne lub techniczne warto zwrócić uwagę na to, co dostawcy przemilczają. Odnosi się to chyba do wszystkich producentów.

Prezentacja bazy danych. "W ostatnim tygodniu w badaniach wydajności TPC-C nasza baza pobiła Oracle'a". Istotnie prawda, co można zresztą sprawdzić na witrynie www.tpc.org. Prezenter tylko zapomniał dodać, że dwa pierwsze miejsca na liście zajmują bazy danych innych firm, które osiągnęły wydajność prawie trzy razy większą, przy trzy razy mniejszym koszcie transakcji.

Inna prezentacja bazy danych. "Mamy 71% udziału w rynku baz na Windows pod względem liczby instalacji. Jeżeli inni (mogę się domyślać, że chodzi o Oracle - mł) mówią, że ich udział finansowy wynosi więcej, oznacza to tylko tyle, że ich produkt jest znacznie droższy". Na pierwszy rzut oka jest to przekonywające. Gdyby jednak zasta-nowić się chwilę, okaże się, że prezen-towana firma sprzedaje głównie tanie licencje dla kilku użytkowników, osią-gając rzeczywiście imponującą liczbę instalacji w małych organizacjach. Przemilczany Oracle sprzedaje zaś głównie dużym firmom licencje dla wielu użytkowników lub licencje Web wyceniane według mocy procesora. Nie ma więc co porównywać.

Kolejna baza danych. "Nasz produkt obsługuje 95% firm z listy Fortune 500" lub "Nasz produkt obsługuje 6 spośród 10 największych witryn Web". Jestem przekonany, że byłaby to prawda, gdyby zamiast "obsługuje", powiedzieć "jest co jakiś czas używany". Duże firmy testują przydatność niemal każdego produktu informatycznego, który chociaż trochę może usprawnić ich działalność. Nie oznacza to jednak od razu, że obsługuje on ich działalność. Należałoby również zadać pytanie: "Jak mierzyć wielkość witryny Web? Po wysokości strat?"

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200