Pensja dla kasjerki

Francuska sieć hipermarketów Carrefour, zatrudniająca w Polsce ok. 5 tys. osób, zdecydowała się na outsourcing systemów kadrowo-płacowych.

Francuska sieć hipermarketów Carrefour, zatrudniająca w Polsce ok. 5 tys. osób, zdecydowała się na outsourcing systemów kadrowo-płacowych.

System wdrożony w ciągu trzech miesięcy pozwala na regulowanie wszelkich spraw związanych z wynagrodzeniem prawie 5 tys. polskich pracowników Carrefour. Zastosowane w Polsce rozwiązanie było wzorowane na systemie funkcjonującym we Francji, gdzie w ten sposób dokonywane są rozliczenia płac prawie 100 tys. pracowników francuskiej sieci hipermarketów. Wdrożenie i obsługę nowego rozwiązania zlecono warszawskiej firmie Hogart Payroll Processing (HPP).

Płace na zewnątrz

Do niedawna każdy z polskich oddziałów Carrefoura samodzielnie dokonywał rozliczeń z pracownikami. Wynikało z tego wiele problemów, z których najpoważniejszym była trudność w unifikacji zasad naliczania płac w skali całej firmy, a także konieczność dokonywania wielu wyliczeń poza systemem kadrowo-płacowym.

Poważny problem stanowiła również przeprowadzona w centrali agregacja danych z poszczególnych lokalizacji. Stare rozwiązania miały ograniczone możliwości tworzenia raportów i analiz kosztów - istotnych dla Carrefoura, funkcjonującego dzięki wysokim obrotom i niewielkim marżom. Kierownictwo firmy postanowiło stworzyć nowe rozwiązanie, którego podstawową cechą miała być centralizacja zbierania danych, prowadzenia wyliczeń płac i raportowania.

Zdecydowano się na wdrożenie scentralizowanego systemu, obsługiwanego w całości przez firmę zewnętrzną. Jako partnera wybrano Hogart Payroll Processing - partnera firmy ADP (Automatic Data Processing), specjalizującej się w outsourcingu naliczania wynagrodzeń, obsługującej m.in. centralę Carrefour.

W rezultacie prac specjalistów z Carre-foura, ADP i HPP powstał system kadrowo- -płacowy oparty na amerykańskim rozwiązaniu RB Payroll. Carrefour odpowiada jedynie za terminowe wprowadzanie danych i ich ewentualną korektę. Natomiast wyliczanie płac, zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne oraz przygotowywanie deklaracji i raportów prowadzą pracownicy Hogart Payroll Processing.

Po sieci i modemie

W każdym z 7 hipermarketów Carrefoura zainstalowano stację kliencką systemu RB Payroll. Dane - dzięki sieci rozległej - wprowadzane są bezpośrednio w centralnej bazie danych zainstalowanej na serwerze w Warszawie. Trochę inaczej odbywa się zbieranie danych w przypadku 10 mniejszych supermarketów Champion, należących również do Carrefoura. Ze względu na wysoki koszt budowy sieci WAN, zdecydowano się na transmisję za pośrednictwem modemów. Specjaliści z HPP stworzyli specjalny moduł, w którym gromadzone są dane na temat personelu sklepów. Raz w tygodniu są one przesyłane do centrali, gdzie podlegają dalszej obróbce. Na ich podstawie dwa razy w miesiącu naliczane są płace wszystkich pracowników. Pierwsze naliczanie, dokonywane pod koniec każdego miesiąca, odbywa się symulacyjnie. Wykorzystywane jest do tworzenia raportów wymaganych przez centralę firmy. Drugie, wykonywane po zamknięciu miesiąca, jest podstawą wypłaty wynagrodzeń.

Projekt w Carrefour jest pierwszym w Polsce na tak dużą skalę przykładem outsourcingu naliczania płac. Wiele przedsiębiorstw wciąż ma obawę przed wyprowadzaniem poza firmę strategicznych danych na temat wynagrodzeń. "Tymczasem dziedzina ta jest wprost wymarzona dla outsourcingu. Outsourcing systemu płac np. zapobiega niebezpieczeństwu przecieku danych płacowych do pracowników firmy - a w końcu to jest najważniejsza z grup, przed którymi trzeba chronić te informacje" - przekonuje Przemysław Budzbon, prezes firmy Hogart Payroll Processing.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200