Kto nie płaci, ten nie jedzie

Do Windows i Office zostaną wprowadzone nowe zabezpieczenia przed nielegalnym kopiowaniem.

Do Windows i Office zostaną wprowadzone nowe zabezpieczenia przed nielegalnym kopiowaniem.

Po pewnym czasie od zainstalowania systemu operacyjnego lub aplikacji użytkownik będzie zmuszony do dokonania tzw. aktywacji za pomocą kodu przesłanego przez Microsoft. W przeciwnym razie dalsze korzystanie z oprogramowania nie będzie możliwe. W Polsce na razie ma to dotyczyć dwóch nowych produktów Microsoftu: Windows XP (dawniej Whistler) i Office XP (znanego dotąd jako Office 10).

Wszystko będzie policzone

Kupując egzemplarz Office XP z jedną licencją, użytkownik otrzyma prawo dokonania dwóch aktywacji np. na komputerach głównym i przenośnym. W przypadku tańszych wersji OEM, dostępnych z nowymi komputerami, będzie możliwa tylko jedna aktywacja. Kod do Office XP należy wprowadzić przed 51. uruchomieniem.

Aktywowanie systemu operacyjnego Windows XP będzie możliwe tylko na jednym komputerze, najpóźniej po 30 dniach pracy. Czas ma być odliczany tylko wtedy, gdy na włączonym komputerze uruchomiono Windows XP.

Aplikacje dla aktywnych

Aktywacja produktu polega na wysyłaniu specjalnego kodu powstającego z połączenia PID 3.0, numeru seryjnego danej kopii i klucza HWID, który jest tworzony na podstawie bieżącej konfiguracji komputera. Microsoft zapewnia, że zastosowany mechanizm nie analizuje zawartości dysków ani nie rozpoznaje zainstalowanych aplikacji.

W przypadku niewielkich zmian konfiguracyjnych (dołożenia pamięci czy rozbudowy dysków) część klucza odpowiadająca konfiguracji sprzętowej zmieni się tylko nieznacznie lub nie zmieni się wcale. Wówczas będzie można kontynuować pracę bez powtórnej aktywacji. Należy jednak podkreślić, że nawet w przypadku rozbudowy komputera będzie możliwość uaktywnienia zakupionych programów. W niektórych sytuacjach, gdy system rejestracji wykryje, iż użytkownik kilkakrotnie w ciągu dnia zmienia konfigurację komputera, może okazać się konieczne przedstawienie dowodu na posiadanie licencji (tak jak w sytuacji zgubienia CD z programem użytkownik zwraca się do Microsoftu o ponowne wydanie płyty).

Co mi zrobisz...

Aktywacja ma być dokonywana albo przez Internet, albo telefonicznie. Procedurę tę można przeprowadzić również w trakcie instalacji.

W Windows XP kreator aktywacji stanowi część kreatora OOBE, uruchamianego po konfiguracji połączenia z Internetem (zawsze jednak można przeprowadzić aktywację telefonicznie). Nie jest konieczne przekazywanie danych osobowych, wymagane jest natomiast podanie klucza (złożonego z PID i HWID) i nazwy kraju. Opcjonalnie można połączyć aktywację z rejestracją produktu. Bazę danych obsługuje Microsoft, a nie firmy zewnętrzne.

Gdy aktywacja nie zostanie przeprowadzona na czas, Office XP uniemożliwia zapisywanie dokumentów i uruchamianie makr. W nie aktywowanych Windows XP użytkownik nie może zalogować się do systemu.

W przypadku umów Select i innych licencji grupowych klient otrzyma klucz produktu, za wykorzystanie którego ponosi odpowiedzialność. Dysponując takim Volume License Product Key, można pominąć aktywację. Możliwe będzie dokonywanie instalacji administracyjnych (zdalnych). Klucz aktywacyjny VLPK nie zostanie wydrukowany na płytach CD, lecz umieszczony wyłącznie w umowie, tak by nie był dostępny dla każdego, kto sięgnie po nośnik. Każdy klient otrzyma unikalny klucz VLKP.

Producenci komputerów OEM będą mieli możliwość samodzielnego przeprowadzenia aktywacji preinstalowanych produktów lub pozostawienia tego zadania klientom. Partnerzy OEM Microsoftu mają dysponować również możliwością uruchamiania komputerów z Windows XP (prawdopodobnie 42 razy).

--------------------------------------------------------------------------------

Technologię aktywacji produktu wprowadzono wraz z Office 2000 w kilku krajach m.in. w USA. Wykonano ponad 5 mln prób rejestracji, z czego ponad 80% przez Internet. Według przedstawicieli Microsoftu, nie ma łatwo dostępnego programu, który pozwoliłby nielegalnie złamać to zabezpieczenie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200