Tylko czy aż 12% wzrostu?
- 12.02.2001
W 2000 r. sprzedaż drukarek na polskim rynku przekroczyła 800 tys. sztuk.
W 2000 r. sprzedaż drukarek na polskim rynku przekroczyła 800 tys. sztuk.
Nie sprawdziły się przewidywania sprzed roku i większość producentów musiała skorygować optymistyczne założenia. Liderem rynku pozostał Hewlett-Packard. Firma utrzymuje ok. 60-proc. udział w rynku drukarek atramentowych. Canon i Lexmark osiągnęły już poziom sprzedaży, zapewniający stabilną pozycję na rynku. Po ubiegłorocznym spadku, poprawiły się wyniki Epsona. Pojawił się też nowy konkurent - Xerox.
Do impasu na rynku drukarek laserowych przyczyniły się przede wszystkim słabe wyniki osiągnięte na początku roku. Większość producentów nie zdołała już odrobić strat. Jak zwykle Brother, Lexmark, Kyocera i Oki teoretycznie starały się walczyć o odebranie udziałów w rynku jego liderowi HP, ale w praktyce konkurowały przede wszystkim między sobą.
Udział drukarek igłowych w rynku konsekwentnie spada i obecnie wynosi ok. 10%. Dominują Epson, Oki i Panasonic. Najszybciej wzrasta popyt na urządzenia wielofunkcyjne i kolorowe stronicowe (laserowe, LED i stałoatramentowe). Jednak łącznie ich udział nie przekracza 5% rynku.