Rosnący zasięg sieci radiowych

Pro Futuro promuje usługę ogólnopolskiej transmisji danych i dostępu do Internetu.

Pro Futuro promuje usługę ogólnopolskiej transmisji danych i dostępu do Internetu.

Lubelska spółka powstała w 1998 r., działając początkowo wyłącznie na rynku lokalnym. Dość szybko przekształciła się w operatora o zasięgu ogólnopolskim. Podczas targów firma zaprezentuje ofertę, na którą składają się usługi szybkiej transmisji danych oraz stałego dostępu do Internetu z wykorzystaniem łączy radiowych LMDS działających w paśmie 26 GHz.

Oferta Pro Futuro jest adresowana głównie do przedsiębiorstw oraz jednostek administracji publicznej i edukacji. Firma prowadziła również pilotażowe instalacje urządzeń dostępowych dla użytkowników indywidualnych, ale, jak niedawno stwierdzili jej przedstawiciele, jej oferta nie jest skierowana na rynek konsumencki.

W lipcu ub.r. spółka uzyskała koncesję na budowę własnej ogólnokrajowej sieci transmisji danych i publicznej sieci dostępowej, której pierwszy odcinek został uruchomiony w Lublinie. W planach Pro Futuro jest budowa ogólnopolskiej światłowodowej sieci szkieletowej; obecnie firma korzysta z łączy dzierżawionych od innych operatorów telekomunikacyjnych.

W połowie marca br. Pro Futuro zainaugurowała działalność w Warszawie. Jej partnerem technologicznym jest Alcatel, dostarczający systemy radiowe LMDS. Sieć dostępowa w Warszawie składa się z trzech stacji bazowych Alcatel 7390 (docelowo ma być 8), umożliwiających podłączenie od kilkudziesięciu do kilkuset abonentów w promieniu 3 km od stacji. Koszty budowy sieci wyniosą ponad 20 mln zł. Do końca tego roku obszar działania Pro Futuro ma objąć łącznie 12 największych miast Polski. Trwają ostatnie prace przygotowawcze do uruchomienia usług w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu.

Głównymi udziałowcami Pro Futuro są: Jupiter NFI SA (75% udziałów) oraz Matrix.pl (ponad 7%). Firma zapowiada, że do końca 2003 r. łączne nakłady na inwestycje w infrastrukturę przekroczą 500 mln zł. Do tego czasu firma spodziewa się pozyskać 9600 klientów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200