Xerox rezygnuje z produkcji urządzeń na rynek SOHO

Xerox całkowicie wycofuje się z produkcji drukarek atramentowych, a także sprzętu laserowego przeznaczonego na tzw. rynek SOHO. Ośrodki Xeroxa w USA, zajmujące się wytwarzaniem drukarek atramentowych i małych kopiarko-drukarek, zaprzestały działalności już w czerwcu br. "W sprawie restrukturyzacji naszych europejskich oddziałów m.in. fabryki drukarek atramentowych w Irlandii wkrótce rozpoczniemy konsultacje ze związkami zawodowymi" - powiedział Paul Allaire, prezes Xeroxa.

Xerox całkowicie wycofuje się z produkcji drukarek atramentowych, a także sprzętu laserowego przeznaczonego na tzw. rynek SOHO. Ośrodki Xeroxa w USA, zajmujące się wytwarzaniem drukarek atramentowych i małych kopiarko-drukarek, zaprzestały działalności już w czerwcu br. "W sprawie restrukturyzacji naszych europejskich oddziałów m.in. fabryki drukarek atramentowych w Irlandii wkrótce rozpoczniemy konsultacje ze związkami zawodowymi" - powiedział Paul Allaire, prezes Xeroxa.

Decyzja o zrezygnowaniu z rynku konsumenckiego ma związek z prowadzoną od roku restrukturyzacją i skoncentrowaniem działalności Xeroxa na "tradycyjnych" segmentach rynku. Wprowadzane zmiany mają umożliwić korporacji ponowne osiągnięcie zysku w drugiej połowie 2001 r. W I kwartale br. oddziały, zajmujące się produkcją i sprzedażą sprzętu na rynek SOHO, zanotowały straty w wysokości 82 mln USD, a przewidywane wyniki drugiego kwartału nie są lepsze.

W okresie poprzedzającym restrukturyzację kryzys finansowy Xeroxa był na tyle poważny, że groził nawet upadkiem tej niezwykle zasłużonej dla przemysłu elektronicznego firmy. W styczniu br. Xerox wynajął bank inwestycyjny Blackstone Group, którego pracownicy otrzymali zadanie przygotowania planu odnowy. Analitycy Blackstone Group mieli określić, które zasoby Xeroxa zostaną sprzedane i w jaki sposób będzie zorganizowany na nowo proces produkcji. Było wiadomo że konieczne są daleko idące zmiany, ale ogłoszona w ubiegłym tygodniu decyzja o wycofaniu się z produkcji drukarek, kopiarek i urządzeń wielofunkcyjnych przeznaczonych dla odbiorców indywidualnych jest sporym zaskoczeniem. W ostatnich latach był to bowiem segment rynku, w który Xerox inwestował najwięcej, zarówno w rozwój technologii, jak i promocję produktów. Menedżerowie Xeroxa zapowiadali nawet, że celem firmy jest detronizacja HP.

Wycofanie się z rynku SOHO nie będzie miało dużego wpływu na Xerox Polska, choć decyzja ta - utrzymywana w tajemnicy - była zaskoczeniem również dla kierownictw lokalnych oddziałów firmy. Jak mówi Swapan Chaudhuri, dyrektor generalny Xerox Polska, udział sprzętu SOHO w obrotach firmy nie przekraczał kilku procent, a segmentem tym zajmował się w Polsce tylko jeden pracownik.

Xerox zapewni serwis i dostawy materiałów eksploatacyjnych dla użytkowników wycofywanego z oferty sprzętu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200