Wychodzenie na prostą

Polski oddział Fujitsu Siemens Computers rozpoczął montaż komputerów w fabryce JTT Computer.

Polski oddział Fujitsu Siemens Computers rozpoczął montaż komputerów w fabryce JTT Computer.

W czerwcu br. Compaq Computer - jeden z największych konkurentów Fujitsu Siemens Computers - rozpoczął montowanie komputerów PC w szczecińskiej fabryce należącej do PC Factory. Pod koniec 1998 r. podobny pomysł był rozważany przez Fujitsu, który we współpracy z Karen Notebook zamierzał produkować komputery PC w Suwałkach. Nigdy jednak nie został wprowadzony w życie. Pomysł zrealizowano dopiero po utworzeniu Fujitsu Siemens Computers (FSC). Firma od początku 2000 r. montuje komputery w Polsce na podstawie umowy o współpracy z JTT Computer SA. Montowane są one jednak wyłącznie pod kątem konkretnych przetargów. Zostały dostarczone m.in. do Głównego Urzędu Ceł.

Lokalny partner

"Biorąc pod uwagę obecną sytuację, trudno jest ocenić wielkość polskiego rynku i możliwość sprzedania na nim produkcji np. rzędu 30 tys. sztuk. Opłacalność stworzenia mon-towni w Polsce uzasadnia jedynie możliwość uzyskania preferencji krajowych w przetargach publicznych i konkurencja na rynku konsumenckim, gdzie liczy się cena" - mówi Dariusz Fabiszewski, prezes Fujitsu Siemens Computers sp. z o.o. "Bardziej korzystne wydawało się nawiązanie współpracy z firmą lokalną. W naszym przypadku takim partnerem jest JTT Computer" - dodaje.

Fujitsu Siemens Computers, który powstał z połączenia Fujitsu Computers Europe i Siemens Computer Systems, dużym wysiłkiem buduje swój wizerunek i markę w Polsce. Jesienią 1999 r. Dariusz Fabiszewski odważnie twierdził, że w ciągu dwóch lat jego firma znajdzie się w pierwszej piątce producentów komputerów w Polsce. W 2000 r. zdobyła 10. pozycję. "Rzeczywiście realizacja zakładanych planów zajmuje nam więcej czasu niż sądziliśmy. Efekty naszej ubiegłorocznej pracy będą widoczne już w tym roku" - mówi Dariusz Fabiszewski.

W chwili powstania polski oddział FSC zatrudniał 18 pracowników. Obecnie liczy 65 osób, z czego większość zatrudniona została w ciągu ostatnich sześciu miesięcy w dziale sprzedaży. Polski oddział FSC budowany był od podstaw, podczas gdy na Zachodzie firma stanęła w obliczu konieczności integracji dwóch odrębnych organizacji. "Pierwszy rok był trudny ze względu na "rozdwojenie jaźni" FSC po połączeniu, a także prozaiczne problemy techniczne, związane np. z obsługą zamówień. Fabryki niemieckie wykorzystywały system SAP, japońskie - Oracle. Integracja musiała potrwać" - stwierdza Dariusz Fabiszewski.

To "rozdwojenie jaźni" w pewnym stopniu nęka firmę również na polskim rynku. Siemens kojarzony był tradycyjnie z rynkiem korporacyjnym i sprzętem typu mainframe, Fujitsu z produktami przeznaczonymi na rynek konsumencki. "Rzeczywiście, mamy problem z rozpoznawalnością marki. Odbija się na nas z pewnością zbyt późno podjęta decyzja o wejściu do Polski" - wyjaśnia Dariusz Fabiszewski.

Ponowny nacisk na serwery

FSC osiągnęło w 2000 r. wysoki wzrost sprzedaży notebooków (z ok. 400 sztuk w 1999 r. do 3 tys. w 2000 r.). W tym roku ich sprzedaż ma wynieść 8-9 tys. sztuk. Sprzedaż notebooków to ok. 30% przychodów polskiego oddziału, a w perspektywie dwóch lat zwiększy się do 50%.

Obecnie Fujitsu Siemens Computers zamierza położyć większy nacisk na sprzedaż serwerów intelowskich Primergy i unixowych PrimePower. "Plany objęcia pozycji lidera na rynku europejskim były budowane przez poprzedni zarząd przy założeniu, że podstawową siłą napędową będą produkty przeznaczone na rynek konsumencki. Obowiązują na nim jednak niższe marże i odnotowuje on niższy wzrost. Akcjonariusze naciskali więc na przyjęcie nowej strategii skoncentrowanej na serwerach i kliencie korporacyjnym" - wyjaśnia Dariusz Fabiszewski.

Wolniejszy wzrost

Zdaniem prezesa FSC Polska, trudno jest ocenić, jak będzie wyglądać pozycja firmy na koniec 2002 r. ze względu na zastój na polskim rynku i zmiany strategii firmy w ciągu ostatnich 18 miesięcy. Plany wymagają także uwzględnienia dużych przetargów na dostawy PC do MEN, Poczty Polskiej i Telekomunikacji Polskiej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200