Mocna polska reprezentacja

80 polskich użytkowników i partnerów SAS Institute uczestniczyło w międzynarodowej konferencji SEUGI.

80 polskich użytkowników i partnerów SAS Institute uczestniczyło w międzynarodowej konferencji SEUGI.

Na konferencji zaprezentowano rozwiązania m.in. z dziedziny ubezpieczeń, bankowości, zarządzania IT, telekomunikacji i energetyki. Prawie w każdej dziedzinie było prezentowane polskie rozwiązanie. Wśród wyróżnionych nagrodą Best Paper Award znalazły się rozwiązania zastosowane w PZU Życie i Politechnice Warszawskiej. W PZU Życie wdrożono oprogramowanie SAS CFO Vision, dzięki któremu użytkownicy mogą przeprowadzać wielowymiarowe analizy danych finansowych. Naukowcy z Politechniki Warszawskiej natomiast przedstawili możliwość rozszerzenia algorytmów decyzyjnych wbudowanych w SAS. Rozwiązanie pozwala prowadzić wielokierunkową analizę wg dynamicznie wybieranych celów (z wykorzystaniem języka modelowania matematycznego AMPL). Dzięki temu można rozszerzyć możliwości dynamicznego profilowania portalu informacyjnego czy sklepu internetowego, dostosowując go do preferencji użytkownika np. poprzez dobór towarów z wielu pozornie niezależnych kategorii.

Zainteresowanie uczestników wzbudziły też inne polskie prezentacje. TP SA przedstawiła projekt zautomatyzowanego zasilania hurtowni danych informacjami billingowymi, co ma wyeliminować konieczność ręcznego tworzenia raportów na poziomie biur regionalnych. TP SA liczy, że uda się na bieżąco analizować ruch w sieciach konkurencyjnych (dzięki informacjom z punktów styku), ale również przewidywać pojawienie się wąskiego gardła w sieci operatora. Przedstawiciele Głównego Urzędu Ceł mówili natomiast o opracowywanym systemie opartym na hurtowni danych SAS i stawianych przed nim zadaniach, związanych zwłaszcza z obsługą dokumentów SAD (ponad 60 pól, 600 zasad wewnętrznej integralności). W GUC działa także od pewnego czasu rozwiązanie wykorzystujące SAS/EIS, które pozwala opracowywać raporty o imporcie towarów. Inny próbny system intranetowy umożliwia bieżącą analizę importu produktów rolnych.

Dbać o klienta, gonić złodzieja

Wiele sesji wykładowych było poświęconych analizie funkcjonowania tzw. dotcomów. Wśród nich znalazła się ciekawa prezentacja Haburi.com (sklepu sprzedającego markową odzież), którego przedstawiciele pokazali, jak można połączyć analizę ruchu w sklepie internetowym z modułami CRM do bieżącej analizy operacji wykonywanych przez klientów.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się wykłady dotyczące badania przypadków wyłudzeń i równoczesnej analizy wielu kanałów komunikacji z klientem. Informatycy Amazon.com przedstawili wdrożenie rozwiązań zapobiegających wyłudzeniom za pośrednictwem kart kredytowych. Eksploracja danych umożliwiła wyodrębnienie określonych wzorców zachowań oszustów, co ułatwia zapo-bieganie przestępstwom. Dzięki rozwiązaniom web mining stało się możliwe zbudowanie modelu, który pozwala przeanalizować bazę klientów i przyporządkować każdemu z nich punktację związaną z ryzykiem. Przedstawiciele amerykańskiego Sprinta prezentowali, w jaki sposób duży operator telekomunikacyjny może prowadzić analizę pozwalającą wydzielić grupy klientów, a następnie stosować pewnego rodzaju "sprzedaż wiązaną", która umożliwi zwiększenie zysku z operacji z indywidualnym klientem.

Nowości techniczne

Oprócz rozwiązań problemów biznesowych, na SEUGI prezentowano wiele nowych technologii wprowadzonych do systemu SAS 8.2, a także gotowych aplikacji. Pojawił się moduł pozwalający na ujednolicanie danych. DataFlux może wykrywać "podobne" informacje i zastępować je jedną prawidłową nazwą np. w przypadku błędnego wpisania nazwy firmy. Co ciekawe, SAS zawiera słowniki (imion, nazwisk, miast, ulic itp.). Trwają prace nad ich polską wersją. DataFlux to z jednej strony pewne procedury w SAS 4GL, z drugiej, gotowy interfejs użytkownika, pozwalający np. szybko zbudować tablicę translacji i przetestować ją na zbiorze, który ma zasilić hurtownię danych. Rozwiązanie jest łatwe w obsłudze - np. wystarczy określić rolę poszczególnych pól, a system zaproponuje, jakie elementy ujednolicić.

SAS 8.2 na każdej platformie zapewnia wsparcie języków narodowych (w tym UNICODE). ODS umożliwia tworzenie raportów z wykorzystaniem stylów CSS oraz w formacie XML. Universal Printing pozwala drukować z każdej platformy tak samo wyglądające raporty. W module SAS/GRAPH wprowadzono nowe możliwości tworzenia odsyłaczy między wykresami. W wykresie radarowym można definiować własne osie. Wprowadzono też nowy wykres TreeView, który dynamicznie prezentuje dowolny graf na kuli (z możliwością zwijania/rozwijania węzłów). Aplet Javy realizujący wykresy został napisany tak, by działał także ze starszymi wersjami motoru maszyny wirtualnej. TreeView jest wykorzystywany w pakiecie WebHound, przeznaczonym do wyrafinowanej analizy ruchu na witrynie internetowej.

Nowa wersja Enterprise Miner (EM) zawiera kilka nowych mechanizmów analizy. Pozwala przeprowadzać m.in. text mining, a także katalogować dokumenty tekstowe według zawartych fraz czy słów.

Na SEUGI zaprezentowano pakiet do analiz i przygotowywania kampanii marketingowych (Enterprise Marketing Automation). Dzięki niemu można wybrać grupę klientów, którzy z dużym prawdopodobieństwem odpowiedzą na ofertę, i przeprowadzić symulację kampanii.

Nowością jest Business Intelligence Portal - motor, który na podstawie servletów może prezentować w intranecie informacje pochodzące z systemu SAS, profilowane pod kątem danego użytkownika. W ofercie SAS znalazła się także nowa wersja AppDev Studio 2.0, pakietu programistycznego przeznaczonego do pisania rozwiązań w Javie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200