Poczta głosowa w centralach Voice over IP

Cisco Systems coraz bardziej interesuje się rynkiem rozwiązań z zakresu zunifikowanej komunikacji. Firma wprowadziła nową wersję oprogramowania Cisco Unity 3.0, realizującego funkcję serwera poczty głosowej dla użytkowników central telefonicznych, opartych na oprogramowaniu CallManager.

Cisco Systems coraz bardziej interesuje się rynkiem rozwiązań z zakresu zunifikowanej komunikacji. Firma wprowadziła nową wersję oprogramowania Cisco Unity 3.0, realizującego funkcję serwera poczty głosowej dla użytkowników central telefonicznych, opartych na oprogramowaniu CallManager.

Nowa wersja pakietu dwukrotnie zwiększa możliwości skalowania oprogramowania i obsługuje do 5000 użytkowników na jednym serwerze. W sumie, dzięki połączeniu wielu serwerów Cisco Unity 3.0, możliwe jest obsłużenie do 100 tys. użytkowników poczty głosowej.

Unity jest jednym z produktów wchodzących w skład serii AVVID - linii rozwiązań Cisco, wśród których znajduje się oprogramowanie programowej centrali telefonicznej IP - CallManager, seria serwerów komunikacyjnych Media Convergence Server (MCS), a także telefony IP, bramki Voice over IP, prze- łączniki i routery VoIP oraz bramki IP Video.

Zintegrowany z Microsoftem

Oprogramowanie Unity 3.0 działa na platformie Windows 2000 Server i jest zintegrowane z usługami katalogowymi Active Directory, które wykorzystuje jako źródło informacji o użytkownikach. Wyposażone jest również w interfejs do serwerów Exchange 2000, dzięki czemu ich użytkownicy mogą odsłuchiwać pocztę głosową, przechowywaną w formacie WAV na serwerach Unity, bezpośrednio ze swoich skrzynek pocztowych. Te same wiadomości użytkownik może także przeglądać na wyświetlaczu telefonu IP. Telefon można również wykorzystać do odsłuchiwania treści e-maili. Unity zawiera bowiem moduł syntezatora mowy.

Serwer Unity może udostępniać usługi zarówno pojedynczej centrali MCS, jak i wielu centralom połączonym w klaster bądź klastry. Oprogramowanie jest dostępne w cenie od 145 USD za licencję na jednego użytkownika. Licencja na Unity 3.0, udostępniające wyłącznie usługi poczty głosowej, kosztuje ok. 70 USD.

Silna konkurencja

Choć doświadczenie Cisco w opracowywaniu produktów sieciowych w dużych firmach może pomóc firmie w sprzedaży do nich nowych rozwiązań komunikacyjnych, to - jak dostrzegają analitycy - producent ten nie ma doświadczenia w sprzedaży oprogramowania. Ponadto Cisco jest narażone na silną konkurencję tradycyjnych dostawców telekomunikacyjnych. Cisco Unity konkuruje z takimi rozwiązaniami, jak CallPilot firmy Nortel Networks i Unified Messenger - Avaya. Dla rozwiązań tych, początkowo przeznaczonych do współpracy z centralami PBX, od ubiegłego roku są również dostępne wersje dla central IP.

Według IDC, rynek rozwiązań zunifikowanej komunikacji czeka w najbliższych latach szybki rozwój. Specjaliści z firmy analitycznej szacują, że obecnie na świecie jest wykorzystywanych ok. 3 mln skrzynek integrujących pocztę elektroniczną i transmisję głosu. Zgodnie z tą prognozą, w 2005 r. użytkowników tego typu rozwiązań będzie ponad 21 mln.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200