Lektury prawie obowiązkowe

Eliyahu M. Goldratt: Critical Chain, The North River Press, Great Barrington, USA, 1997

Eliyahu M. Goldratt: Critical Chain, The North River Press, Great Barrington, USA, 1997

Powieść biznesowa stanowi oryginalny amerykański wynalazek, służący do tego, aby potocznym językiem menedżerów objaśniać im skomplikowane zagadnienia, pokazywać nowe koncepcje i nowe sposoby myślenia, przybliżać rozwiązania niekonwencjonalne. Menedżerowie są na ogół ludźmi bardzo zajętymi, prostolinijnymi, lubią stawiać rzeczy jasno i tego oczekują od innych, również od tych, którzy chcą ich pouczać. Dlatego amerykańskie książki o zarządzaniu wydają nam się tak proste, że aż za proste, iż skłonni jesteśmy przypuszczać, że treści zawarte w nich są tak banalne, jak prosty jest język, którym są pisane.

Czasem istotnie tak bywa, ale w przypadku książki E. M. Goldratta tak nie jest. Critical Chain stanowi świetnie napisaną powieść - z bohaterami, akcją i dialogami - a jednocześnie znakomity wykład o wychodzeniu poza stereotypy w zarządzaniu projektami. Oczywiście, nie jest to literatura piękna i nie ma w niej wątków egzystencjalnych. Jest samo życie, ale życie biznesowe.

Przedsiębiorstwo, w którym rozgrywa się akcja, ma podstawowy dylemat firmy działającej w warunkach silnej konkurencji na rynku wysokich technologii. Musi opracowywać i skomercjalizować nowe modele produktów, zanim zrobi to konkurencja. W przeciwnym razie inwestorzy odwrócą się od firmy, ponieważ interesuje ich nie tyle aktualny potencjał i osiągnięcia firm, ile ich możliwości rozwoju i perspektywy rynkowe. W tym przedsiębiorstwie produkuje się modemy, których sprzedaż przynosi największe zyski przez 6 miesięcy, ale czas przygotowywania nowych modeli trwa 2 lata. Powstaje luka, która w pewnym momencie zagrozi przedsiębiorstwu. Firmie tej w zasadzie nic nie można zarzucić - jest nowoczesna, profesjonalnie zarządzana, ze zdrową strukturą kapitałową. Po prostu coś trzeba zacząć robić inaczej, aby nowe produkty powstawały szybciej. Grupie młodych menedżerów powierzono rozwiązanie tego problemu. Warto przeczytać, by dowiedzieć się, jak sobie poradzili.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200