Ogórkowa edukacja

Obniżki cen, ogłaszane w okresie wakacyjnym, kiedy maleje liczba klientów ośrodków szkoleniowych, stwarzają okazję do uczestnictwa w kursach po bardzo atrakcyjnych cenach. Koszt kursów podstawowych spada nawet o 30%, a możliwość uzyskania rabatów otrzymują wówczas nie tylko grupy, ale również klienci indywidualni.

Obniżki cen, ogłaszane w okresie wakacyjnym, kiedy maleje liczba klientów ośrodków szkoleniowych, stwarzają okazję do uczestnictwa w kursach po bardzo atrakcyjnych cenach. Koszt kursów podstawowych spada nawet o 30%, a możliwość uzyskania rabatów otrzymują wówczas nie tylko grupy, ale również klienci indywidualni.

Wakacje są zdecydowanie "najchudszym" okresem dla wszystkich ośrodków szkoleniowych, organizujących kursy komputerowe. Porównywalny spadek liczby kursów można odnotować tylko na początku roku, jednak nawet wtedy cieszą się one znacznie większą popularnością. Mniejsze zainteresowanie kursami jest związane z tym, że większość decyzji dotyczących przyjęcia nowych pracowników i harmonogramu doskonalenia zawodowego specjalistów jest przekładana na jesień. Brak zainteresowania szkoleniami wynika również z tego, że wielu specjalistów zatrudnionych w przedsiębiorstwach wyjeżdża w tym czasie na urlop. Tym, którzy zostają, trudno "wyrwać się" z pracy nawet po to, żeby podnieść swoje kwalifikacje zawodowe. Duży wpływ na liczbę uczestników szkoleń ma również pogoda, upały raczej nie sprzyjają wzmożonej nauce. W porównaniu do ostatnich miesięcy, kiedy wiele przedsiębiorstw pozbywa się nadwyżek budżetowych, liczba prowadzonych szkoleń spada o ponad 30%. Firmy edukacyjne organizują więc różnorodne promocje, rozszerzają także ofertę dla dzieci i młodzieży.

Komputer i plaża

Podczas wakacji do minimum spada przede wszystkim zainteresowanie ze strony grup zorganizowanych, które stanowią główne źródło dochodu firm organizujących kursy komputerowe. Wśród klientów ośrodków edukacyjnych dominują wówczas słuchacze indywidualni, którzy w okresie szczytu edukacyjnego pod koniec roku mają często kłopoty z ustaleniem dogodnych dla siebie terminów. "Mimo spadku zainteresowania, staramy się trzymać harmonogramu i obsługujemy nawet grupy 2-3-osobowe" - mówi Barbara Wojciechowska, prezes warszawskiego Instytutu Kształcenia Informatycznego Kadr.

Większość ośrodków szkoleniowych rezygnuje w czasie wakacji z kursów zaawansowanych i oferuje tylko podstawowe szkolenia z zakresu obsługi aplikacji biurowych. "Programy zaawansowane zarezerwowane są raczej dla osób odgrywających w swoich przedsiębiorstwach ważną rolę, choćby administratorów systemów, dlatego rezygnujemy z nich w tym okresie" - mówi Paweł Pamuła, dyrektor działu marketingu w firmie Multitrade.

Podstawową formą promocji szkoleń w okresie wakacyjnym są rabaty i obniżki nawet do 30%. Firmy edukacyjne za wszelką cenę chcą uniknąć sytuacji, w której wynajęte przez nich z wyprzedzeniem sale będą puste i w związku z tym możliwość negocjacji ceny kursów otrzymują wówczas nie tylko duże grupy, ale nawet pojedynczy klienci. Poznański Soft-tronik wprowadził nawet ofertę typu last minute - klient zgłaszający się na kurs organizowany za kilka dni, na który nie ma dostatecznej liczby chętnych, otrzymuje 50% rabat. W firmie System 3000 każdy uczestnik kursu otrzymuje 20% zniżki, a jeżeli przyjdzie z drugą osobą, to razem zapłacą tyle co za jedno szkolenie.

Uczestnicy kursów otrzymują bogaty zestaw materiałów szkoleniowych, a wśród najlepszych kursantów rozlosowywane są nagrody: akcesoria komputerowe i oprogramowanie. Katowicka firma Demo promuje kursy z zakresu obsługi Internetu, refundując miesięczny koszt utrzymania skrzynki konta e-mailowego. Sposobem na pozyskanie kursantów jest wprowadzanie nowych szkoleń dotyczących produktów, które mają pojawić się na rynku. "Na sierpień zaplanowaliśmy cykl jednodniowych szkoleń z zakresu programu Expeditor firmy Digital, będącego uzupełnieniem dla Exchange Microsoftu, którego premiera odbędzie się we wrześniu tego roku" - przedstawia plany swojej firmy Teresa Studencka, dyrektor ds. promocji w Techmexie.

Niecodzienną formę promocji kursów dla klientów spoza Trójmiasta przygotowała sopocka firma DC Edukacja. Osoba towarzysząca kursantowi uczestniczącemu w kilkudniowym szkoleniu otrzymuje gratis zakwaterowanie i wyżywienie. "W okresie wakacyjnym w zdecydowanie lepszej sytuacji znajdują się ośrodki położone w rejonach atrakcyjnych turystycznie" - mówi Maria Zdybowicz z Centralnego Ośrodka Informatyki Górnictwa. - "Kto chciałby przyjechać na urlop do Katowic?"

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200