Procenty Oracle'a

Do końca wieku 40% przychodów Oracle Polska ma pochodzić ze sprzedaży aplikacji wspomagających podejmowanie decyzji i oprogramowania dla przedsiębiorstw.

Do końca wieku 40% przychodów Oracle Polska ma pochodzić ze sprzedaży aplikacji wspomagających podejmowanie decyzji i oprogramowania dla przedsiębiorstw.

Jak brzmi strategia największego na świecie producenta baz danych? Zmniejszyć udział baz danych w ogólnej sprzedaży! Ray Lane, dyrektor Oracle'a, zapowiada, że do roku 2000 połowa przychodów firmy będzie pochodzić z aplikacji dla przedsiębiorstw. Paweł Piwowar, od stycznia br. kierujący warszawskim biurem Oracle, deklaruje, że do końca wieku polskie przedstawicielstwo ze sprzedaży narzędzi programistycznych i baz danych uzyska nie więcej niż 60% ogólnych przychodów. Jednocześnie pozycję firmy na rynku baz danych ma umocnić nawiązanie współpracy z największymi polskimi firmami, zajmującymi się integracją systemów informatycznych.

Trzy nogi

Tradycyjna działalność Oracle'a związana z bazami danych przynosi firmie prawie 90% przychodów. Polski oddział zamierza kilkakrotnie zwiększyć aktywność na nowych rynkach - systemów wspomagających podejmowanie decyzji (DSS) oraz aplikacji dla przedsiębiorstw. Najszybszego wzrostu Oracle spodziewa się w Polsce w sprzedaży systemów DSS, czemu ma służyć współpraca z lokalnymi firmami, tworzącymi aplikacje na bazie narzędzi do budowy hurtowni danych. Pierwszym sukcesem jest opracowanie wspólnie z CSBI SA aplikacji Profit, stworzonej w technologii Oracle Express. Oferta będzie kierowana do sektora finansowego, telekomunikacyjnego i przedsiębiorstw użyteczności publicznej, w których zdecydowanym liderem jest polski SAS Institute. Do obsługi każdego sektora Oracle zamierza dedykować dwie lub trzy firmy partnerskie i liczy na wsparcie konsultantów z tzw. Wielkiej Szóstki.

Konkurować z partnerem

Według nieoficjalnych, szacunkowych danych, Oracle zakończył ubiegły rok kalendarzowy przychodami w wysokości 12 mln USD. Ze sprzedaży aplikacji dla przedsiębiorstw firma uzyskała więc niewiele - ponad 1 mln USD, ponad dziesięciokrotnie mniej niż SAP Polska, z którym Oracle chce konkurować na krajowym rynku. Według planów Oracle'a, do końca tego roku dział wdrożeniowy, którym od początku marca br. kieruje Andrzej Bigaj (do połowy ub.r odpowiedzialny za sprzedaż w SAP Polska), ma zatrudnić 40 pracowników.

Financials, sztandarowa aplikacja Oracle'a dla przedsiębiorstw jest wdrażana w czterech firmach. Paweł Piwowar twierdzi, że obecnie priorytetem jest ukończenie tych projektów i budowa sztabu konsulatów wewnątrz firmy i u partnerów. Stanowczo odrzuca natomiast argument, że wejście na krajowy rynek aplikacji jest spóźnione. "SAP ma w Polsce ok. 40 klientów. W Czechach, które są mniejsze, system R/3 kupiło ponad 100 przedsiębiorstw" - mówi dyrektor generalny. Jako główny powód dotychczas słabych wyników Oracle'a na tym rynku, przedstawiciele firmy podają ciągłe zmiany na stanowisku dyrektora odpowiedzialnego za aplikacje. Do końca marca br. Oracle ma znaleźć osobę na ten wakat.

Jeden procent

Poza rynkiem aplikacji, najsłabiej zagospodarowanym przez Oracle Polska obszarem rynku jest współpraca z dużymi integratorami. Na tym polu firma przegrała rywalizację ze swoim największym rywalem Informix Software i firmą Progress. "Zakładamy, że łączna wartość sprzedaży firm Prokom, ComputerLand i Softbank wynosi ponad 350 mln USD. Na naszych konkurentów - Informixa i Progress - przypada jeden procent tej sumy. Liczymy, że dzięki umowom podpisanym z tymi firmami w przyszłym roku 3,5 mln USD przypadnie Oracle Polska" - mówi Paweł Piwowar. Umowy o współpracy Oracle podpisał również z Apeximem i chciałby zawrzeć z Optimusem, który przygotowuje się do wspólnych projektów z amerykańskim Lockheed Martin. Oracle chciałby widzieć Optimusa jako partnera przy projektach informatycznych, realizowanych w resorcie zdrowia i administracji samorządowej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200