Patrzeć i mówić

Oceny roczne przyprawiają kierownictwo działów informatycznych o ból głowy. Na liście 10 najważniejszych zagadnień, związanych z systemami informatycznymi, próżno by szukać informacji zwrotnej dla pracowników. Kierownicy z wykształceniem technicznym często nie mają wyczucia, w jaki sposób przekazywać ocenę. W rezultacie traktują to jak zło konieczne albo starają się w ogóle o tym nie myśleć.

Oceny roczne przyprawiają kierownictwo działów informatycznych o ból głowy. Na liście 10 najważniejszych zagadnień, związanych z systemami informatycznymi, próżno by szukać informacji zwrotnej dla pracowników. Kierownicy z wykształceniem technicznym często nie mają wyczucia, w jaki sposób przekazywać ocenę. W rezultacie traktują to jak zło konieczne albo starają się w ogóle o tym nie myśleć.

Mimo trudności z oceną pracy, skuteczni przywódcy zdają sobie sprawę, że trzeba powiedzieć swoim podwładnym, jak pracowali w minionym roku. Bez tej informacji zatrudnieni są zagubieni, nie wiedzą dokąd zmierzać ani jak się rozwijać. Informacja zwrotna to nie tylko ocena roczna - to również regularne kontakty z pracownikiem, będące sposobem na okazanie szacunku, wyrażenie uznania. Skuteczna ocena zawiera odpowiednią liczbę dobrych i złych informacji, musi też być właściwie przekazana, co ułatwi jej przyjęcie i podjęcie przez ocenianego odpowiednich działań. A co najważniejsze, wcale nie trzeba być "duszą towarzystwa", żeby sobie z tym poradzić.

Oto 15 wskazówek, które mogą być pomocne przy przekazywaniu oceny działania innych osób.

1. Podkreślaj zalety

Kierownicy działów informatyki często stosują formę słownego łajania pracowników. Zwłaszcza starsi, z wykształceniem technicznym - nie menedżerskim - preferują techniczny styl zarządzania. Stąd już niedaleko do szkoły zarządzania w stylu "Parku Jurajskiego", odznaczającej się nadmiarem informacji negatywnych i niewystarczającą liczbą informacji pozytywnych.

Jeśli nie łajamy pracowników, mogą oni dojść do wniosku: "Skoro na mnie nie wrzeszczą, to pewnie dobrze mi idzie". Jednak możemy zajść znacznie dalej, wzmacniając pozytywne działania pracowników. Jeśli musimy wygłosić krytyczną uwagę pod adresem pracownika, powiedzmy to w taki sposób, by zechciał nas wysłuchać. Nadajmy temu pozytywny wydźwięk: "Na to musisz zwrócić uwagę, a to warto poprawić".

2. Twórz klimat zaufania

Zaufanie to podstawa skutecznego oceniania. Kiedy ludzie słuchają informacji na swój temat, muszą mieć do nas zaufanie i wiedzieć, że nie zostaną ocenieni na całe życie; w przeciwnym razie przyjmą postawę obronną i wszystkiemu zaprzeczą. Ponadto nie mogą się bać niewiadomych. Oceniając ludzi, starajmy się pamiętać, że mogą czuć się zagrożeni ze względu na sytuację, w jakiej się znaleźli. Dlatego starajmy się odsłonić samych siebie, mówmy o podobnych problemach, które sami kiedyś mieliśmy. Przytaczajmy przykłady, co robiliśmy źle, mówmy o ocenie, którą otrzymaliśmy, oraz o podjętych wysiłkach i uzyskanych wynikach.

3. Dobry przykład

Informatycy przyzwyczajeni do kierownika-tyrana zaczną lepiej pracować pod wodzą człowieka uprzejmego i łagodnego. Spróbujmy dostrzegać, że robią coś odpowiednio i znaleźć sposób na publiczne wyrażenie uznania. W ten sposób pozostali otrzymują wyraźny sygnał, jakie działania będą nagradzane. Ponadto przyczyni się to do wzmocnienia ich reputacji, a to jest najlepsza z nagród. Kiedy jednak zamierzamy kogoś upomnieć, powinniśmy zrobić to na osobności.

4. Wpływ klientów i współpracowników

Najsilniej motywuje ocena wyrażana przez klientów lub współpracowników. Wykorzystanie wpływu tych grup może przynieść dobre rezultaty przy podnoszeniu morale i motywowaniu tych pracowników, którzy wyraźnie tego potrzebują.

5. Właściwe proporcje

Pozytywna ocena wzmacnia pozytywne zachowania. Jednak brak negatywnych opinii wzmacnia zachowania negatywne. Bez utrzymania właściwych proporcji ludzie się nie rozwijają.

6. Elastyczność

Powinniśmy dostosowywać się do harmonogramów i preferencji swoich pracowników. Być może charakter ich pracy wymaga oceny nie tylko rocznej, ale np. kwartalnej.

Zaobserwujmy, czy nasi pracownicy wolą np. otrzymywać informacje pocztą elektroniczną, zamiast spotykać się z nami osobiście. Może politykę otwartych drzwi warto zastąpić polityką otwartej skrzynki pocztowej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200