Billing przez WWW

Olsztyńska i warszawska dyrekcja TP SA zamierzają do końca roku umożliwić abonentom sprawdzanie stanu rachunku telefonicznego przez Internet.

Olsztyńska i warszawska dyrekcja TP SA zamierzają do końca roku umożliwić abonentom sprawdzanie stanu rachunku telefonicznego przez Internet.

Jeśli Telekomunikacja Polska SA zdecyduje się na wykorzystanie modułów TytanWeb krakowskiej firmy Com- Arch SA, w niektórych regionach klienci największego operatora telekomunikacyjnego będą mogli za pośrednictwem przeglądarki na bieżąco sprawdzać stan rachunku.

Abonent otrzymywałby również pełną informację, dotyczącą rachunku, np. wykaz czasu rozpoczęcia i trwania poszczególnych rozmów i numerów, pod które dzwonił.

Na razie żaden z dotychczasowych użytkowników Tytana, systemu billingowego krakowskiego producenta, nie podjął decyzji o kupnie modułu współpracującego z siecią WWW. Zainteresowanie oprogramowaniem przejawia TP SA. "Jednym z naszych celów jest udostępnienie w najbliższej przyszłości abonentom usługi sprawdzenia stanu rachunku poprzez Internet. Umożliwiający to moduł powinien mieć każdy z naszych systemów billingowych. Jak na razie zaoferował go jedynie producent Tytana. Do końca tego roku z tego typu rozwiązania będą mogą skorzystać klienci okręgów olsztyńskiego, gdzie system już pracuje, i warszawskiego, gdzie wkrótce ma zostać wdrożony" - mówi Marian Suskiewicz, dyrektor biura technik informacyjnych w Telekomunikacji Polskiej SA.

Przedstawiciele operatora twierdzą, że zapotrzebowanie na taką usługę jest duże, zwłaszcza w dużych zakładach, w których kierownictwo chce mieć dostęp do informacji o rozmowach przeprowadzanych przez swoich pracowników.

Bezpieczny telefon

Dostęp abonenta do informacji o wykorzystywanych usługach operatora telekomunikacyjnego, stanie rachunku telefonicznego i rozmowach wymaga autoryzacji za pomocą hasła lub klucza identyfikującego. W aplikacji zastosowano protokół szyfrujący SSL (Secure Socket Layer).

Hasła nadawane są przez operatora i nie mogą być zmieniane przez klienta, co ma ustrzec klientów przed stosowaniem łatwych do złamania haseł. Serwer oprogramowania TytanWeb zawiera dane tylko tych użytkowników, którzy zgłoszą chęć korzystania z nowych internetowych usług.

Jak zapewniają przedstawiciele firmy CommArch, TytanWeb może być całkowicie odłączony od innych systemów operatora, tak aby zapobiec atakom hakerów, którzy za pośrednictwem zewnętrznej strony WWW zamierzaliby dostać się do zasobów TP SA.

ComArch oferuje do wyboru trzy możliwe metody realizacji łączności z wewnętrznymi systemami rozliczeń operatora. Jedną z nich jest bezpośrednie połączenie obu systemów z zastosowaniem oprogramowania typu firewall. Pozwala ono na automatyczną aktualizację bazy danych. Druga metoda polega na rozdzieleniu systemów i przesyłaniu danych za pośrednictwem modułu TytanWeb Pump. Rozwiązanie to wymaga jednak ingerencji administratora. Ostatnim sposobem jest fizyczne oddzielenie modułu TytanWeb od systemu billingowego. Informacje przenoszone są na strony internetowe za pośrednictwem nośników magnetycznych.

Billing w Javie

Oprogramowanie ComArch zostało napisane w języku Java i wykorzystuje technologię dynamicznego HTML. Dane przechowywane są w bazie Oracle8. Web Application Server Oracle'a stosowany jest natomiast jako serwer WWW oraz łącznik z bazą danych. Technologia ta pozwala na obsługę ok. miliona abonentów. Jest ona również niezależna od platform sprzętowej i systemów billingowych, stosowanych przez firmy telekomunikacyjne. TytanWeb może działać pod kontrolą systemów Microsoft Windows NT i Sun Solaris. Jako bazę danych można stosować m.in. Oracle, Informix, CA-Ingres lub Progress.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200