Ranking platform zarządzania
- NetWorld,
- 01.03.2000
Ocena użytkowanych platform zarządzania była przedmiotem ankiety przeprowadzonej na rynku amerykańskim z inicjatywy IDG (1500 respondentów). Wyniki ankiety podzielono według dwóch ogólnych typów narzędzi zarządzania: zarządzanie w skali przedsiębiorstwa i zarządzanie LAN. Typowy uczestnik ankiety reprezentował organizację z liczbą co najmniej 5000 stacji klienckich w ośrodku centralnym i 18 000 w całej organizacji.
Ocena użytkowanych platform zarządzania była przedmiotem ankiety przeprowadzonej na rynku amerykańskim z inicjatywy IDG (1500 respondentów). Wyniki ankiety podzielono według dwóch ogólnych typów narzędzi zarządzania: zarządzanie w skali przedsiębiorstwa i zarządzanie LAN. Typowy uczestnik ankiety reprezentował organizację z liczbą co najmniej 5000 stacji klienckich w ośrodku centralnym i 18 000 w całej organizacji.
Mimo braku zdecydowanych zwycięzców na podstawie wyników badań można wyróżnić platformy najbardziej cenione przez użytkowników. Na czele listy rankingowej w kategorii zarządzania przedsiębiorstwem znajduje się Cabletron Spectrum Enterprise Manager i wyprzedza HP Open-View. W kategorii zarządzania LAN najwięcej ocen pozytywnych zebrał zestaw OpenView Hewlett-Packarda (dwa pierwsze miejsca), wyprzedzając ZAC Suite z Network Associates.
Ocenie poddano trzy kluczowe cechy platform zarządzania: skalowalność, integrację z innymi produktami zarządzania, możliwości w zakresie zarządzania, i przeprowadzono ocenę ogólną produktu. Ponadto respondenci odpowiadali na pytanie: w jakim stopniu używane przez nich narzędzia zarządzania spełniają ich oczekiwania (poziom satysfakcji ogólnej). Skala ocen mieści się w przedziale od 60 (zupełnie nie satysfakcjonujące) do oceny najwyższej - 100 (wyjątkowo satysfakcjonująca). Punkty powyżej 90 zaliczono do klasy A; od 80 do 89 do B; od 70 do 79 do C i od 60 do 69 do D.
Wyniki ankiety podzielono według dwóch ogólnych typów narzędzi zarządzania: zarządzanie siecią przedsiębiorstwa i zarządzanie siecią LAN.
Chociaż obszary te często się nakładają, to podstawowym kryterium przynależności jest skala zarządzania. Większość reprezentowanych w tych badaniach firm, dysponujących małymi sieciami, opiera się wyłącznie na platformach zarządzania LAN, podczas gdy firmy współpracujące z klientami przez sieć są bardziej skłonne używać narzędzi zarządzania przedsiębiorstwem lub obu typów produktów.
Najlepsi w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Cabletron Spectrum Enterprise Manager uplasował się na czele stawki produktów zarządzania w skali przedsiębiorstwa. Produkt ten zebrał najwyższe oceny we wszystkich kategoriach. Użytkownicy są najbardziej zadowoleni ze stopnia skalowalności, dając tu ocenę klasy A (90 punktów).
HP OpenView uplasował się na drugim miejscu w ocenie ogólnej, chociaż produkt zebrał taką samą liczbę punktów za możliwości w zakresie integracji.
Platformy BMC Software Patrol i Tivoli są porównywalne w ocenie ogólnej i możliwościach zarządzania. Patrol ma jednak przewagę w punktacji za skalowalność, integrację i ocenę ogólną (ocena Tivoli obejmuje Tivoli
Management Framework i NetView for OS/390, ponieważ wielu respondentów nadesłało łączną ocenę obu pakietów).
CA Unicenter TNG odbiega od konkurentów w każdej kategorii z wyjątkiem skalowalności. Najniższą ocenę produkt dostał za "całokształt" (81 punktów).
Koszty nabycia i obsługi największych platform dla przedsiębiorstw są często zniechęcające dla użytkowników, ponieważ produkty takie mogą pochłaniać wiele wysiłku w procesie instalowania i na etapie eksploatacji. Dlatego też nawet wtedy, gdy firmy dysponują takimi platformami, często nie użytkują ich efektywnie. Być może jest to jeden z tych powodów, dla których platformy Unicenter i Tivoli są oceniane relatywnie nisko za integrację z innymi narzędziami zarządzania, co jest trochę zaskakujące w świetle tego, iż obaj dostawcy sprzedają swoje produkty jako szkielet systemu zarządzania.