CeBIT: konkurencja na rynku nagrywalnych płyt DVD

Na targach prototyp domowej nagrywarki DVD-RAM zaprezentował Panasonic, nie pojawiły się natomiast żadne egzemplarze urządzeń DVD+RW.

Na zakończonych wczoraj w Hanowerze targach CeBIT producenci przedstawili plany związane z nowymi technologiami zapisywalnych dysków optycznych.

Obecnie oficjalnym standardem formatu do zapisywania dysków optycznych jest DVD-RAM (Digital Versatile Disc - Random Access Memory), wspierany m.in. przez Matsushitę, Hitachi i Toshibę. Dzięki niemu użytkownicy będą mogli odczytywać i zapisywać dyski w napędach DVD-RAM zintegrowanych z komputerem oraz mających się wkrótce pojawić na rynku konsumenckich nagrywarkach. Jednak obecne napędy DVD, takie jak DVD Video czy PC DVD ROM, nie są zgodne z tym, wykorzystującym specjalną kasetę do płyt, formatem.

Z drugiej jednak strony pojawił się format DVD+RW (Digital Versatile Disc + Rewritable), niezależny od DVD Forum, koalicji producentów współpracujących na rozwojem specyfikacji DVD. Jest on jednak wspierany przez grupę dużych producentów komputerów i elektroniki użytkowej. DVD+RW jest dyskiem pozbawionym kasety, zgodnym z formatami DVD Video, możliwym więc do odczytania przez dowolny napęd DVD.

Na targach CeBIT prototyp domowej nagrywarki DVD-RAM zaprezentowała Matsushita Electric (Panasonic). Urządzanie akceptuje zarówno jednostronne dyski 4,7 GB, jak i dyski dwustronne 9,4 GB, pozwalające na nagranie 8 godzin wideo o jakości VHS oraz ponad 2 godzin o jakości DVD.

Natomiast sześć firm wspierających nowy format DVD+RW, czyli Hewlett-Packard, Mitsubishi Chemical, Philips Electronics, Ricoh, Sony oraz Yamaha, nie zaprezentowało na nawet wczesnych prototypów nagrywarek zgodnych z tą technologią.

Zarówno Philips, wspierający format DVD+RW, jak i Matsushita wspierająca DVD-RAM planują wprowadzenie na rynek swoich nagrywarek jeszcze przed końcem br., w okresie świątecznym. Nie podano ich cen, przewiduje się jednak, że początkowo będą one dosyć wysokie i przekroczą 600 USD.

Przedstawiciele Sony poinformowali natomiast, że firma na razie nie ma konkretnych planów co do nowych produktów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200