25 lat Rank Xeroxa w Polsce

Niewielu firmom udało się wprowadzić na światowy rynek produkt, który sprawił, że nazwa korporacji przysporzyła słownikom wielu języków nowego rzeczownika i czasownika. Od 25 lat używamy w Polsce zwrotów w rodzaju: ''zrób z tego ksero'' lub po prostu ''skseruj to'', czyli wykonaj od ręki suchą kopię wybranego tekstu czy rysunku.

Niewielu firmom udało się wprowadzić na światowy rynek produkt, który sprawił, że nazwa korporacji przysporzyła słownikom wielu języków nowego rzeczownika i czasownika. Od 25 lat używamy w Polsce zwrotów w rodzaju: ''zrób z tego ksero'' lub po prostu ''skseruj to'', czyli wykonaj od ręki suchą kopię wybranego tekstu czy rysunku.

7 kwietnia na konferencji prasowej zwołanej w Warszawie z okazji 25-lecia Rank Xeroxa w naszym kraju, dyrektor naczelny tej firmy w Polsce, Jan J. Olejniczak, przedstawił dzieje i osiągnięcia tej światowej korporacji.

Wszystko zaczęło się od epokowego wynalazku ojca kserografii - Chestera Carlsona. W pogrążonej w głębokim kryzysie Ameryce lat 30. skromny urzędnik patentowy podjął eksperymenty w dziedzinie elektrostatyki i chemii. Po kilku latach pracy jego intuicja, wiedza i talent zaowocowały uzyskaniem w 1938 r. pierwszej suchej kopii dokumentu. Carlson nadał swemu wynalazkowi nazwę kserografia (od greckich słów "xeros" i "graphos", oznaczających "suchy zapis".

Początki były skromne. Wdrożeniem wynalazku Carlsona zajęła się mała firma Haloid Corporation, która w 1946 r. stała się znana jako Xerox Corporation a w 1956 r., po wejściu w joint venture z brytyjską Rank Organization, przyjęła nazwę Rank Xerox. Pod koniec lat 50. Xerox uruchomił 914 pierwszych w świecie punktów kopiujących dokumenty. Już w 1972 r. firma wprowadziła do kopiowania technikę laserową. Dwa lata później powstała prototypowa sieć lokalna o nazwie Ethernet, która zintegrowała wszystkie urządzenia biurowe.

Obecnie korporacja, do której należy połowa światowego rynku kserokopiarek (co zapewnia jej roczne obroty w wysokości 15 mld USD), podzielona jest na pięć regionów: Fuji Xerox (strefa Pacyfiku), Modi Xerox (subkontynent indyjski), Xerox Corporation (Ameryka Północna), Xerox Latin American Group (Ameryka Południowa) oraz Rank Xerox ( Europa, Azja, Afryka i Australia).

Na początku działań w Polsce Rank Xerox sprzedawał swe urządzenia za pośrednictwem państwowych central handlu zagranicznego, głównie Metronexu. Teraz otworzył własne biuro przedstawicielskie, założył składy konsygnacyjne i stworzył sieć autoryzowanych dealerów. Korporacja wyposażyła już wiele urzędów centralnych, ministerstw oraz polskich i zagranicznych firm. W lutym br. Rank Xerox był oficjalnym sponsorem Zimowej Uniwersjady w Zakopanem, zapewniając kompleksową sieć poligraficzną, elektroniczne maszyny do pisania, laserowe drukarki i faksy.

W nowych warunkach dobrze sprawdziła się sieć 16 autoryzowanych dealerów, którzy sprzedają urządzenia i maszyny eksploatacyjne. Obecnie firma rozszerza swą działalność, organizując sieć Rank Xerox Copy Centres.

Powstało już pięć ośrodków: w Poznaniu, Gdańsku, Krakowie, Katowicach i Warszawie. W ciągu dwóch lat planowane jest utworzenie 40-60 takich centrów. Na Zachodzie, zwłaszcza w W. Brytanii, ośrodki takie wypełniają lukę między możliwościami punktu usług kserograficznych a ofertą dużej drukarni.

Za jakość i zakres usług Copy Centres odpowiada swoim autorytetem Rank Xerox. Za efekt finansowy przedsięwzięcia - polski właściciel zakładu. Całość oparta jest więc na popularnej na Zachodzie zasadzie franchisingu. Franchisor, w tym przypadku Rank Xerox, udziela koncesji na używanie znaku i maszyn, a franchisee, właściciel zakładu, zobowiązuje się do ścisłego przestrzegania reżimu technologicznego i najwyższej jakości usług.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200