2010 rokiem mobilnych aplikacji

Liczba aplikacji dla urządzeń mobilnych, pobieranych przez użytkowników ze sklepów ich producentów będzie w 2010 r. ponad dwukrotnie większa niż w roku ubiegłym - prognozują analitycy ABI Research. Użytkownicy kupują coraz więcej aplikacji, ponieważ kupują coraz więcej smartphone'ów. ABI Research przypomina, że tylko w ubiegłym roku sprzedaż najdroższych smartphone'ów wzrosła aż o 20%.

2010 rokiem mobilnych aplikacji

Na razie najwięcej aplikacji dla takich urządzeń sprzedaje Apple (dla iPada, iPhone'a i iPoda Touch), ale analitycy spodziewają się, że w najbliższym czasie inne firmy zintensyfikują działania w tym sektorze, w związku z czym możemy spodziewać się wzrostu popularności "e-sklepów z aplikacjami" dla Androida (jego popularność już teraz rośnie znacznie szybciej niż średnia rynkowa), Windows Mobile/Windows Phone, Symbiana i BlackBerry. Apple nie zamierza się zresztą przyglądać działaniom konkurencji z założonymi rękami - firma zapowiedziała właśnie, że jeszcze w tym tygodniu zamierza zaprezentować nowości, które znajdą się w kolejnym wydaniu systemu operacyjnego iPhone OS (wersji 4.0).

Z przedstawionej właśnie przez ABI Research prognozy rozwoju rynku aplikacji dla urządzeń mobilnych wynika, że w tym roku ich popularność wzrośnie o 145% w porównaniu z rokiem ubiegłym - w 2010 na całym świecie sprzedanych zostanie 5,9 mld takich programów. Rok temu było to "zaledwie" 2,4 mld. Liderem rynku pozostanie Apple - prognozowana sprzedaż to 3,3 mld aplikacji. Ale najszybciej będzie rósł sklep Androida - analitycy spodziewają się, że w 2010 roku klienci kupią w nim 800 mln aplikacji.

Co ważne, 2010 będzie najprawdopodobniej ostatnim rokiem tak gwałtownego wzrostu całego rynku - w 2011 wzrost sprzedaży raczej nie będzie większa niż 9%. W kolejnych latach rynek wciąż będzie rósł - ustabilizuje się dopiero ok. roku 2013. Analitycy sugerują też, że jeśli ktoś zamierza zarabiać na sprzedaży aplikacji mobilnych, to najbliższy rok-dwa jest optymalnym momentem na działania w tej branży. Dopóki cały rynek będzie szybko rósł, można spodziewać się dużej sprzedaży i rozsądnych przychodów - ale po roku 2012 sytuacja się ustabilizuje, zaś konkurencja pomiędzy developerami sprawi, że ceny i przychody wyraźnie spadną. Wtedy też masowo zaczną pojawiać się tańsze lub darmowe altenatywy dla najróżniejszych popularnych aplikacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200