Ranking najbardziej innowacyjnych firm ze świata
- Dorota Konowrocka,
- 15.01.2008, godz. 00:47
Czy za kilka lat będziemy mówić o powszechnie stosowanej technologii natryskiwania paneli słonecznych na elewacje domów? A może o wymianie zastawek bez interwencji chirurga lub biometrycznej weryfikacji głosu przez policję?
Początek roku to tradycyjnie moment na podsumowanie roku minionego i przewidywanie roku właśnie się rozpoczynającego. Pod koniec 2007 roku magazyn Red Herring ogłosił laureatów konkursu The Top 100 Global, w którym wyróżniane są najbardziej innowacyjne i przyszłościowe firmy z całego świata. Nagroda przyznawana jest od 10 lat młodym firmom, które - według redakcji Red Herring - będą wyznaczać trendy w technologii i organizacji. W poprzednich rankingach znalazły się m.in. Google, Yahoo!, Salesforce.com i YouTube.
Co wyróżnił Red Herring w 2007
* Technologie mobilne, w tym filmy w komórce, czy mobilne blogowanie
* Gry na komputery, telefony komórkowe i konsole sprzedawane online
* Ekologia, przede wszystkim uzyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych
* Telewizja interaktywna
* Sieci bezprzewodowych Wi-Fi i RFID
* Produkcja półprzewodników dedykowanych dla specyficznych rozwiązań
* Biotechnologie
Zobacz również:
Po trzecie wreszcie, wiele z wyróżnionych firm to firmy bardziej produkcyjne niż usługowe, naprawdę technologiczne i naprawdę innowacyjne, oparte na technologii, której nie da się stworzyć, ani skopiować w ciągu kilku miesięcy. Technologii zazwyczaj bardzo interesującej i w Polsce nieznanej lub rzadko stosowanej, co wcale nie oznacza, że futurystycznej w kategoriach science-fiction.
W gruncie rzeczy wśród laureatów nie ma firm z przepowiedni - "za kilka lat wszystkie urządzenia elektroniczne będą niepostrzeżenie komunikować się ze sobą, a komputery będą sterowane myślą". To raczej historia pt. "Mówiliśmy o tym już wiele lat temu, a teraz wreszcie rynek i technologia pozwalają na to, aby powoli i cierpliwie zacząć to wprowadzać w życie". W końcu każdy przedsiębiorca potwierdzi, że w biznesie liczy się przede wszystkim wytrwałość.
Analiza pierwszych pięćdziesięciu firm pozwala zorientować się, jakie trendy rządzą w tym roku zestawieniem Red Herringa. A więc po pierwsze technologie mobilne, w bardzo wielu wcieleniach. Technologia umożliwiająca oglądanie pełnometrażowych filmów w jakości DVD na ekranach telefonów komórkowych, przy wielowymiarowym modelu sprzedaży, w którym płaci konsument, reklamodawca lub też treść generowana jest za darmo przez innych użytkowników (amerykańska firma Actimagine). Oparte na SMSach usługi informacyjne i lokalizacyjne dla użytkowników telefonii komórkowej znajdujących się w określonej lokalizacji (Beijing Kaitone Information Technology). Systemy dwustronnej komunikacji między instytucją finansową i jej klientem oparte na istniejącym oprogramowaniu i standardowych możliwościach każdego modelu telefonu komórkowego (ClairMail). Usługi deweloperskie dla operatorów telefonii komórkowej i producentów telefonów, którzy chcieliby umożliwić klientom mobilne blogowanie, współdzielenie materiałów wideo, wspólną grę na odpowiednich kanałach czy korzystanie z systemów lojalnościowych (Green Tomato). Platforma dystrybucji gier na telefony komórkowe sponsorowanych i subsydiowanych przez reklamodawców, gdzie reklamy pojawiają się w trakcie gry, co ma stworzyć i pobudzić masowy rynek komórkowych graczy (Greystripe).