Radio takie jakie chcesz

Dzięki projektowi NetRadio każdy słuchacz będzie miał możliwość skomponowania własnej ramówki radiowej składającej się tylko z wybranych audycji.

Wraz z rozwojem Internetu, sieci szerokopasmowych, telefonii komórkowej pojawiają się nowe możliwości udostępniania treści tworzonych przez tradycyjne media. Usługa "wideo na żądanie" staje się coraz popularniejszym sposobem korzystania z zasobów filmowych. Być może wkrótce dostępna będzie także usługa "audycja na żądanie". "Wszystko wskazuje na to, że w ciągu kilku, kilkunastu lat metody dostarczania odbiorcy produkowanych w redakcji standardowej stacji radiowej treści ulegną radykalnej zmianie. Coraz częściej mówi się o budowaniu totalnie indywidualnej więzi ze słuchaczem i dostarczaniu mu wyłącznie «zamówionych» treści" - ocenia Jakub Paluszkiewicz, dziennikarz Radia Merkury, rozgłośni regionalnej Polskiego Radia w Poznaniu, pomysłodawca i koordynator projektu NetRadio.

Nowa technologia i pojawiające się wraz z nią nowe oczekiwania słuchaczy rodzą konieczność zmiany sposobu patrzenia na tworzenie i upowszechnienie programu radiowego. Dotychczasowy, zdeterminowany tradycyjną technologią model polegał na realizowaniu jednostronnej transmisji w czasie rzeczywistym. "Słuchacz przyszłości nie będzie oczekiwał programu uniwersalnego - przeznaczonego dla każdego, nawet jeżeli będzie to program zawężony do konkretnej problematyki. Słuchacz przyszłości będzie oczekiwał radia, które nadaje wyłącznie dla niego" - mówi Jakub Paluszkiewicz.

Jeżeli odbiorca zażyczy sobie programu składającego się na przykład wyłącznie z informacji ze świata, serwisu giełdowego i muzyki jazzowej - to taki program będzie musiał otrzymać.

Radio takie jakie chcesz

Jakub Paluszkiewicz

Jeżeli ktoś inny będzie chciał mieć w "swoim" programie tylko informacje sportowe, zapowiedzi imprez muzycznych i utwory muzyki dance, to taką zawartość trzeba mu będzie dostarczyć. Już dzisiaj trzeba myśleć, jak to zrobić. Tutaj nie wystarczy zwykła, popularna w latach 90. i na początku XXI w. metoda "wpuszczania do Internetu" aktualnie emitowanego, normalnego programu stacji radiowej. "To tylko lustrzane odbicie tradycyjnej emisji radiowej. Potrzebna jest zupełnie nowa jakość działania" - przekonuje Jakub Paluszkiewicz.

Naprzeciw tym oczekiwaniom i potrzebom wychodzi projekt NetRadio. Jest to wspólna inicjatywa rozgłośni regionalnych Polskiego Radia i Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego (PCSS). W realizacji projektu będą brały udział także inne stacje radiowe. "Jest to projekt skrojony na miarę sieci rozgłośni radia publicznego. Ma sprzyjać wykorzystaniu bogatych zasobów znajdujących się w archiwach stacji oraz wysokiej jakości treści o charakterze informacyjno-publicystycznym na bieżąco produkowanych przez redakcje" - wyjaśnia Jakub Paluszkiewicz z poznańskiego Radia Merkury, który w imieniu radiowców koordynuje prace nad projektem. Jak podkreśla, jego realizacja nie byłaby możliwa bez zaangażowania, wiedzy, kompetencji i gotowości do podejmowania wyzwań specjalistów z PCSS-u. Placówka ta ma już spore doświadczenie w opracowywaniu aplikacji i infrastruktury dla dystrybucji materiałów medialnych w sieci, zdobyte m.in. przy realizacji projektu telewizji internetowej iTVP.

Prywatna ramówka

NetRadio ma być praktyczną realizacją koncepcji radia na żądanie. Chodzi o wypracowanie nowatorskich narzędzi udostępniania treści radiowych w Internecie, stworzenie rozwiązań dostosowanych ściśle do specyfiki radia na żądanie, wykraczających poza dostępną już dzisiaj na rynku ofertę i produkty wykorzystywane obecnie zarówno przez tradycyjnych nadawców korzystających również z kanału transmisji internetowej, jak i specjalizowane portale muzyczne. Zasadnicza różnica to wprowadzenie systemu automatycznego tworzenia indywidualnego programu radiowego na żywo, skonstruowanego zgodnie z oczekiwaniami odbiorcy i transmisji tego programu w sposób, który nie będzie się odróżniał od "normalnego" radiowego programu live. Taki program powinien się składać nie tylko z muzyki (jak to ma miejsce w przypadku sprofilowanych internetowych stacji muzycznych), lecz także - w dowolnych proporcjach - z treści słownych, artystycznych, rozrywkowych, muzycznych.

Aktualizacja: 22 listopada 2006 16:23

Przedstawiamy wywiad telewizyjny z pomysłodawcą projektu NetRadio, Jakubem Paluszkiewiczem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200