Nowa, lepsza telewizja

III Forum: Jak wyglądać będzie przyszłość telewizji IPTV? Jakich usług żądają klienci a co wprowadzają dostawcy i operatorzy? Jak transmisje IPTV uczynić bardziej przyjaznymi dla odbiorców? Na te pytanie muszą odpowiedzieć sobie dostawcy nowoczesnych, zintegrowanych usług szerokopasmowych.

"Klient oczekuje kompleksowej oferty. Stale zwiększająca się oferta operatorów kablowych sprawiła, że także Telekomunikacja Polska musi walczyć na tym rynku. Jeżeli chodzi o standardowe usługi głosowe, wpływy telecomów zmniejszają się, dlatego musimy zwrócić większą uwagę na stale rozwijający się rynek IPTV." - mówił Paweł Galej, szef Działu Usług Telewizyjnych w Wydziale Usług i Treści Multimedialnych w TP.

Według Galeja, IPTV to przede wszystkim nowa lepsza telewizja pozwalająca na znacznie większy kontakt z widzem. Kluczowe są tu unikalne usługi, niedostępne dla tradycyjnych, analogowych sposobów nadawania. Wśród nich najważniejsze miejsce zajmują wprowadzane obecnie także w Polsce usługi Video on Demand (zarówno w formie Pay-Per-View jak i Subscriber VoD). Wkrótce pojawić się też mają gry czy quizy na życzenie, muzyka na żądanie czy treści dostosowane do preferencji użytkownika. Przykładem tych ostatnich może być nadawanie regionalnych prognoz o korkach i pogodzie, umożliwienie użytkownikowi samodzielne wybieranie interesujących pozycji programowych czy tematycznych.

Wśród możliwych metod uzyskania przychodu z IPTV, oprócz tych najbardziej oczywistych jak abonament czy płatności za VoD wymieniono przede wszystkim personalizowanie bloków reklamowych, reklamy na życzenie czy dodatkowe płatne usługi. Na uwagę zasługują na pewno pomysły T-Commerce, łączenia sprzedawanych dóbr czy usług z treścią telewizyjną (np. umożliwienie zamówienia pizzy podczas oglądania programu o włoskiej kuchni).

Główną przeszkodą w popularyzacji IPTV jest obecnie, według Pawła Galeja, nieświadomość producentów treści i możliwy opór dostarczycieli reklam - wszak wirtualne magnetowidy, możliwość przewinięcia części lub całości programu lub samodzielny wybór treści przez użytkownika może pozbawić reklamodawców jakiegokolwiek kontaktu z potencjalnym klientem. Pomóc może jedynie edukowanie, iż IPTV otwiera zupełnie no możliwości emisji reklam, w tym reklam interaktywnych.

***

Pełny program konferencji dostępny jest na witrynie III Forum na Rzecz Usług Szerokopasmowych. Relacje z konferencji publikujemy w naszej sekcji poświęconej broadbandowi.

Aktualizacja: 22 listopada 2006 18:06

O telewizji i innych usługach świadczonych w sieciach szerokopasmowych rozmawialiśmy także z Kornelią Matheą, dyrektorem dywizji usług dla domu w TP. (patrz relacja TV)

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200