Tematyka tegorocznego Forum Jakości Systemów IT oparta jest na trzech głównych blokach tematycznych:
JAKOŚĆ, TESTOWANIE, ZESPÓŁ A JAKOŚĆ IT.
Oto wybrane zagadnienia poruszane na konferencji:
Świadomość biznesowa testerów a efektywność testowania.
Typowe podejście testerów do kontroli jakości zwykle objawia się w zaplanowaniu i wykonaniu serii testów opartych na specyfikacjach wymagań czy innej dokumentacji systemu. Takie testy skupiają się głównie na sprawdzeniu zgodności działania aplikacji ze stwierdzonymi założeniami oraz wykryciu i zgłoszeniu zauważonych odchyleń. Rzadko jednak testy obejmują weryfikację biznesowej poprawności i wartości dostarczanej przez oprogramowanie. Skupiamy się na funkcjach i cechach aplikacji, nie podnosząc kwestii korzyści biznesowych wynikających z owych funkcji i cech. W prezentacji omówimy symptomy i przyczyny takiego stanu rzeczy, oraz podamy kilka rekomendacji umożliwiających poprawę procesu testowania w taki sposób, by realnie przyczyniał się do oceny korzyści biznesowych płynących z danego oprogramowania.
Karolina Zmitrowicz, Quale Magazine
Nowa architektura allegro.pl – od monolitu do SOA.
Opis nowego podejścia do budowy architektury allegro.pl. W prezentacji opowiem o podejściu podejściu Agile w Grupie Allegro, opowiem o przeszłej i obecnej architekturze Allegro.pl, o problemach biznesowych i technologicznych związanych z nową architekturą, o wyzwaniach wydajnościowych i technologicznych oraz o budowie nowych zespołów.
Jakub Kaczmarski, Allegro Group
Duży projekt, mały zespół i agile w tle – case study z branży bankowej.
Prowadzenie projektu oraz zarządzanie zespołem projektowym w podejściu zwinnym nie polega tylko na przeczytaniu Manifestu Agile. Z początku wydaje się, że zwinne podejście będzie lekiem na całe zło, jakie dzieje się w projekcie. Dlatego tak wiele firm dostarczających oprogramowanie chwyta się tej metody jak ostatniej deski ratunku, jednak brak zrozumienia czym tak naprawdę jest podejście zwinne w projekcie może skończyć się i najczęściej kończy się katastrofą. "Najtrudniejszy pierwszy krok", wiąże się z umiejscowieniem dotychczasowych ról projektowych w nowym podejściu. Umiejętne umieszczenie Analityka w projekcie to już połowa sukcesu. Jak ułożyć harmonogram, ba! jak poradzić sobie z Klientem, który jest na "nie" podczas projektu zwinnego to tylko kilka aspektów, jakie będą poruszane podczas prezentacji.
Monika Perendyk
Ekonomika zapewnienia jakości.
Jak pożądaną jakość produktu osiągnąć jak najsprawniej, jak najefektywniej?
Są metody kosztowne i powolne – sprawdzanie wszystko nadzwyczaj starannie po kilka razy, kontrola jakości powtarzana na kilku poziomach, najmniejszą zmianę analizuje się w nieskończoność, a jej implementację sprawdza intensywnymi testami regresji, upewniającymi, że nie przekradł się jakiś bug.
Na drugim krańcu skali są metody bardzo szybkie i efektywne: kodować jak najprędzej, nie marnując czasu na analizę i projektowanie, testować pobieżnie i trzymać potem kciuki. Uda się – lub nie?
Jak wybrać rozwiązanie w danej sytuacji najlepsze? Prezentacja przedstawi to zagadnienie z czterech perspektyw:
1. Jaki udział kosztów zapewnienia jakości jest w projektach optymalny, jaka staranność jest w sam raz?
2. Wśród różnych sposobów zapewnienia jakości, jaki powinien być udział testowania?
3. Kiedy najlepiej jest testować? Krzywe Boehma a krzywa Rybera w testowaniu.
4. Testowanie – na ile warto je starannie projektować, a na ile można pójść na żywioł?
Dodatkowo, dla każdej z tych perspektyw uwzględnione będą różne poziomy oraz strategie ryzyka.
Bogdan Bereza, Victo
Jak zbudować od zera efektywny proces przygotowywania oprogramowania?
W trakcie prezentacji opowiemy o budowie procesu wytwarzania oprogramowania dla platformy Envelo, której operatorem jest spółka Poczta Polska Usługi Pocztowe, powołana w ramach Grupy Kapitałowej Poczta Polska w celu udostępnienia klientom pocztowych usług cyfrowych. Wskażemy najważniejsze wyzwania i oczekiwania wobec procesu wytwórczego w obliczu niezwykle ambitnych terminów upubliczniania kolejnych e-usług. Pokażemy kluczowe decyzje, jakie podjęliśmy, aby IT mogło spełnić wymagania strony biznesowej i jednocześnie zadbać o jakość wdrażanych rozwiązań - od wykorzystania najlepszych praktyk związanych z project managementem po standaryzację procesów i podejścia release'owe . Opowiemy również o problemach, jakie napotykamy przy realizacji projektów, i o kolejnych pomysłach usprawniania procesu wytwórczego, które chcemy wdrożyć.
Tomasza Skiepko, Poczta Polska Usługi Cyfrowe
Testy Akceptacyjne – problem czy szansa na sukces?
Testy Akceptacyjne podobnie jak pozostałe procesy związane z testowaniem oprogramowania, są pracochłonne i czasochłonne, ale zarazem krytyczne dla projektów IT.
Kilka rad praktyka jak zrozumieć istotę testów akceptacyjnych, odpowiednio się do nich przygotować oraz przeprowadzić tak, aby końcowy efekt mógł stać się sukcesem. Rola klienta w tym procesie na podstawie kilku przykładów z branży loteryjnej.
Barbara Klein, GTECH
Inżynieria emocji w inżynierii oprogramowania, czyli jak zarządzanie emocjami wpływa na jakość procesu i produktu.
Jakość produktu można pojmować w sposób mierzalny i niemierzalny, obiektywnie i subiektywnie. Także można patrzeć na zapewnienie jakości jako proces powtarzalny, znormalizowany, uwarunkowany kryteriami, procedurami, narzędziami itd. Jednakże tonie wszystko.
Innym spojrzeniem będzie spojrzenie przez pryzmat aspektów ludzkich, ludzkich emocji. Można sobie zadać pytanie, jak i czy ludzkie emocje przekładają się na jakość produktu końcowego.
Ewa Wardzała, www.mentor-ka.pl
Wyzwania nowoczesnego działu IT.
Bardzo wiele organizacji IT próbuje zorganizować swoje działanie w sposób jeszcze bardziej efektywny. Ostatnie kilka lat dla wielu menedżerów IT pokazało, że powiązanie między biznesem a IT jest tak mocne, że nie ma sensu rozgraniczać tych dwóch obszarów organizacyjnych osobno. Wiele biznesowych obszarów jest tak mocno opartych na technologii informacyjnej, że bez jej wsparcia nie byłoby nowych produktów czy usług. Wiele firm uzależnia swój dalszy rozwój od szybkich zmian po stronie IT czy nowinek technologicznych, jakie IT wprowadza do organizacji. Powoduje to często sytuacje gdzie szerokie zmiany strategii biznesowej są sterowane lub wręcz wyzwalane przez IT.
W takich realiach wysoka jakość IT jest jednym z kluczowych wyzwań z jakimi musi się zmierzyć organizacja. Efektywność świadczonych przez IT usług, koszty jakie ponosi organizacja w związku z wysoką jakością tych usług, elastyczność i szybkość wprowadzania zmian, jednorodność strategii rozwoju firmy w obszarze zarówno biznesowym jak i technologicznym to tylko niektóre wyzwania jakie czekają szybko rozwijające się organizacje i ich menadżerów.
Piotr Ślęzak, Corrse
Wirtualizacja Testów - studium przypadku wdrożenia w Netia SA.
W trakcie prezentacji omówimy techniczne wyzwania związane z zapewnieniem jakości złożonych systemów wymieniających dane wykorzystując korporacyjne szyny danych. Przedstawimy koncepcję "wirtualizacji testów" oraz dedykowane rozwiązanie IBM Rational Test Workbench wraz z omówieniem jego wdrożenia w Netia S.A.
Paweł Gołyski, Rational Solution Sales Specialist, IBM
Sebastian Myszak , Project Management Department Manager, TekTen
Użytkownik testuje gotowy produkt – lesson learned.
Tworzenie strony i aplikacji dla własnego e-biznesu jest ekscytujące. Kiedy serwis jest gotowy nie pozostaje nic innego jak oddać go w ręce użytkowników. Co dzieje się gdy serwis odbiega od tego do czego przyzwyczajeni są użytkownicy? Jak użytkownicy wpływają na zmianę serwisu i jak przekuć konieczność wprowadzania zmian na sukces biznesowy.
Aleksandra Jarośkiewicz, Fun in Design
Droga do doskonałości czyli jak sobie radzić z jakością w dużej organizacji.
Wojciech Jaszcz, Dyrektor Departamentu Zarządzania Jakością i Procesami Programowania, ABB
Zapewnianie jakości po wdrożeniu.
Robert Piasecki, CORRSE
© Copyright 2024 International Data Group Poland S.A.
00-131 Warszawa, ul. Grzybowska 2/44
tel. +48 22 3217800