11 sposobów, aby odzyskać energię swojej kariery IT
- Computerworld,
- 29.01.2015
Melancholio w połowie kariery – odejdź! Oto 11 porad, które ruszą twoją karierę w IT.
Melancholio w połowie kariery – odejdź! Oto 11 porad, które ruszą twoją karierę w IT.
Eric Reed wie to i owo o pułapkach połowy kariery. Widział już wszystko, w tym np. menedżerów IT średniego szczebla tak zachwyconych nowymi technologiami, że przestali zastanawiać się nad ich praktycznym zastosowaniem w biznesie czy też potencjalnych liderów, którzy nie wiedzieli jak komunikować się i współpracować z kolegami z nie-IT i zostali wykluczeni z poważnych awansów w swoich firmach.
Reed jest wdzięczny, że był w stanie pokonać te wyzwania w swojej karierze i utrzymać jej tempo - jest teraz CTO w GE Capital. Redakcja Computerworld zapytała Reeda i innych doświadczonych profesjonalistów IT o porady, jak zachować swoje technologiczną karierę i nie ugrzęznąć. Oto odpowiedzi.
To mądre, aby wiedzieć nie tylko, gdzie chcesz dotrzeć, ale także – jaką drogą najlepiej się tam dostać. Piera Palazzolo, wiceprezes Dale Carnegie Training, która specjalizuje się w poprawianiu prowadzenia biznesu, zaleca zacząć od autorefleksji. Nakreślić dokładnie punkty, które już zrealizowałeś oraz ostateczny cel, który chcesz osiągnąć. "Następnie ustawić kurs dla siebie i dowiedzieć się co trzeba zrobić oraz czego się nauczyć by dotrzeć do określonego celu" - mówi Palazzolo. Porozmawiaj ze swoim przełożonym i innymi osobami na wyższych stanowiskach w większych firmach, aby określić w jaki sposób mogą Ci pomóc i czy plany Twojej firmy zgadzają się z planami Twojej kariery.
James Stanger, dyrektor rozwoju produktu w CompTIA, stowarzyszeniu branży IT, proponuje wyjście poza typową mentalnością poklepywania w plecy i realizowania zadań. Zamiast skupiać się wyłącznie na wykonywaniu wskazanych poleceń i wypełnianiu formularzy rozliczających czas realizacji projektów, Stanger proponuje zatrzymać się i zastanowić w jaki sposób Twoje bezpośrednie raporty opisują rzeczywistość i czego oczekują po wskazanych projektach informatycznych osoby zlecające i klienci – a także jak wpisuje się to w trendy obecne na rynku. Nie bój się wypowiadać co myślisz o danym projekcie, jaka jest Twoja perspektywa i jak można byłoby go ulepszyć.
Aby dynamicznie rozwijać karierę, trzeba nieustannie szlifować swoje umiejętności przywódcze oraz szukać możliwości współpracy i rozwoju, szczególnie poza działem, w którym się pracuje. "Wolontariat w grupie zadaniowej współpracującej z różnymi działami pomoże Ci zapoznać się ze starszymi liderami obecnymi w firmie. Uczestnicząc w takich spotkaniach dowiesz się też kim właściwie jesteś w całej korporacji, poznasz cele i punkt widzenia innych osób oraz przekonasz się czy potrafisz przewodzić większej liczbie ludzi" - mówi Carly Goldsmith, doradca zawodowy specjalizujący się w prowadzeniu profesjonalistów w połowie kariery. Sugeruje też poszukiwanie projektów, które pomogą poprawić umiejętności komunikacyjne, szczególnie w kontaktach z pozostałymi liderami.
Oczywiście, nikt nie jest doskonały, ale jeśli chcesz otrzymać bardziej odpowiedzialne zadania, musisz upewnić się, że robisz swoje bieżące zadania tak blisko perfekcji, jak to możliwe.
Sean Andersen, dyrektor usług interaktywnych w Six Flags Entertainment Corp., współpracuje z menedżerami IT w 18 parkach rozrywki. Mówi, że od razu dostrzega tych, którzy "utrzymują swój dom w porządku", czyli konsekwentnie spełniają wszystkie powierzone im zadania, w tym rutynowe i prozaiczne zadania, które często zostają przeoczone. Andersen kieruje te osoby do specjalnych projektów, ponieważ wie, że potrafią wykonać więcej obowiązków.
Aby uchronić się przed „zestarzeniem technologicznym”, gdy będziesz dokształcał się w zarządzaniu, musisz być zaopatrzony w dobry zestaw umiejętności. "Chodzi o to, by ciągle się uczyć. Cały czas podnoś swoje kwalifikacje, zdobywaj kolejne dyplomy i certyfikaty " - mówi Stanger.
Jeśli jesteś jak większość pracowników i bieżące wymagania w pracy już wypełniają twój tydzień, oznacza to, że będzie Ci ciężko znaleźć więcej czasu na uczenie się czegoś nowego. Andersen, dyrektor wykonawczy w Six Flags, mówi, że wówczas „rzeźbi się czas” – czyli czyta i testuje nowe technologie zwykle późno w nocy.
Reed, dyrektor techniczny w GE Capital, przyznaje, że w przeszłości często nie myślał czy jego decyzje miały wpływ na innych ludzi. "Chciałem podpisać się pod celem i ułożyć plan, ale nie myślałem o konsekwencjach w zespole" - mówi. Nie zdawał sobie sprawy z problemu, dopóki ktoś z jego zespołu nie zapytał go o to.
Reed mówi, że jego styl podejmowania decyzji nie zabił jego kariery, ale kilka razy zrobił szkodę partnerom handlowem. Teraz, kiedy wie o swoich błędach, pracuje nad tym jak nie podejmować decyzji, które negatywnie wpływają na postawę jego zespołu.
Bernadette Rasmussen, wiceprezes dywizji zarządzania informacją i CTO z Health Care Corp. (HCSC), zgadza się z podejściem Reeda. "Słuchaj swoich członków zespołu, słuchaj swoich rówieśników i słuchaj liderów biznesu" -doradza.
Nie wystarczą ogólne kompetencje biznesowe – to już standard dla większości osób związanych z technologiami. Aby zdobyć pozycję lidera, trzeba wiedzieć jak działa organizacja oraz - co ważniejsze (!) – w jaki sposób to co robisz generuje pieniądze. "Niektórzy ludzie dostają się do kadry kierowniczej średniego szczebla, ale właściwie nie wiedzą dlaczego – skupiają się tylko na zaimplementowaniu nowych technologii. Nie rozumieją, że nie jesteśmy tutaj, aby wdrożyć najnowsze technologie. Jesteśmy tutaj, aby pomóc firmie zarabiać pieniądze" - mówi Reed.
Reed zaleca spędzać więcej czasu z kolegami na spotkaniach biznesowych i dowiadywać się o biznesie firmy. Następnie zaś używać tej wiedzy do podejmowania lepszych decyzji w IT. „Zrozumienie, które technologie mają największy wpływ na wyniki finansowe spółki, pomaga uszeregować projekty i dostarczyć firmie znacznie większy przychód” - mówi Reed.
Jako menedżer średniego szczebla w IT, na pewno musisz znać technologię i konsekwentnie realizować projekty technologiczne. Jako początkujący lider na poziomie C, Twoim priorytetem powinno być upewnienie się które projekty dostarczają wymiernych korzyści dla firmy. Innymi słowy – musisz pokazać ROI.
"Musisz zmienić swoje spojrzenie od opanowania technologii do realizacji wyników w organizacji " - mówi Rasmussen z HCSC.
Musisz być więcej niż ekspertem by osiągnąć szczyt. Prawda jest taka, że musisz być po prostu najlepszy.
Teresa Caragol nauczyła się tej lekcji podczas wspinaczki. "Trzeba być najlepszym i mieć głębokie doświadczenie w wybranych segmentach. Musi być tak, że jeśli ktoś w firmie zapyta o konkretne wyspecjalizowane zagadnienie, to inni powinni wskazywać Ciebie jako osobę najbardziej kompetentną. A jeśli jesteś ekspertem w więcej niż jednej technologii - to jeszcze lepiej” – mówi Caragol.
Caragol, obecnie globalny wiceprezes kanałów i partnerów w Extreme Networks Inc., umieszcza siebie jako eksperta ds. zagadnień związanych z komputerową siecią definiowaną przez oprogramowanie (tzw. SDN - software defined network). Caragol została w poprzedniej firmie zauważona jako ekspert w temacie SDN – dzięki czemu inni liderzy z organizacji pozwolili jej mówić na ten temat (także na konferencjach, spotkaniach z partnerami biznesowymi, itd.). To z kolei doprowadziło do zauważenia Caragol w branży oraz wśród innych liderów. W rezultacie przeszła długą drogę od eksperta w jednej firmie do roli zarządczej w innej korporacji.
Jeśli naprawdę chcesz błyszczeć, upewnij się, że Twój zespół – a także Twój przełożony - także zachwyca. Po tym wszystkim, w prawie wszystkich przypadkach twój szef będzie Cię polecał do najlepszych zadań i promocji. Służą temu regularne rozmowy twarzą w twarz , gdzie można mówić o celach firmy, celach zawodowych i nawet swoich osobistych interesach - mówi Palazzolo Dale Carnegie Training.
Umieść ten sam wysiłek w budowaniu relacji ze swoim zespołem, bo jesteś tak dobry, jak poziom zaangażowania w pracę, którą dla Ciebie wykonają. Vidhya Ranganathan, wiceprezes działu produktów i inżynierii usług cloud w Accellion Inc. prezentuje zdroworozsądkowe podejście do budowania relacji. Regularnie jada obiad ze swoim zespołem i rozmawia przy kawie. "To nie jest danie im [formalne] prowadzenia, ale po prostu słuchanie. Chcę by wiedzieli, że jestem dla nich dostępna" - mówi.
Aby bezboleśnie kontynuować wzrost po szczeblach kariery:
Nie należy czekać na kierownika do zaoferowania możliwości. Jest powód, dlaczego Microsoft CEO - Satya Nadella - niedawno znalazł się w burzy krytyki, kiedy wezwał kobietę wołającą o podwyżkę do tego by "miała wiarę w system", a nie prosiła o to, czego chce - to złe rady dla wszystkich pracowników. "Zbyt często kierownicy średniego szczebla mają pasywne podejście do ich awansu zawodowego" - w tym podwyżek, awansów i karier - mówi trener Goldsmith. Idź i znajdź możliwości samodzielnie.
Nie pozostawaj w pracy jeśli jej nie lubisz lub nie jest odpowiednia dla Ciebie. "Motywacja spada, popełniane są błędy, stres się zwiększa. A czy jesteś świadomy, czy nie, zaczynasz być postrzegany jako biedny wykonawca" - wyjaśnia Goldsmith.
Nie daj się uwięzić w małych zadaniach. Według Goldsmith, kierownicy średniego szczebla mają często więcej rąk do pracy niż powinni i niż im się wydaje, że mają do dyspozycji. Musisz poprowadzić swój zespół, a niekoniecznie kodować razem z nim.
Computerworld dostarcza najświeższe informacje, opinie, prognozy i analizy z branży IT w Polsce i na świecie.
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]