Outsourcing na kontrolowanym

Sytuacja na rynku coraz częściej będzie zmuszać działające w Polsce banki do korzystania z outsourcingu. Dynamiczny rozwój tego sektora usług nie będzie jednak możliwy bez nowelizacji prawa bankowego.

Sytuacja na rynku coraz częściej będzie zmuszać działające w Polsce banki do korzystania z outsourcingu. Dynamiczny rozwój tego sektora usług nie będzie jednak możliwy bez nowelizacji prawa bankowego.

Przeszkodą w korzystaniu z outsourcingu przez banki jest dzisiaj w dużym stopniu brak jednoznacznej wykładni przepisu o zachowaniu tajemnicy bankowej. Zabrania on udostępniania osobom trzecim, nie będącym stronami umowy, jakichkolwiek informacji związanych z czynnościami bankowymi. Jedynie klient może upoważnić bank do ujawnienia informacji konkretnej osobie czy firmie. W opinii przewodniczącego Komisji Nadzoru Bankowego z lipca 2000 r. zlecanie firmom zewnętrznym drukowania i rozsyłania wyciągów bankowych jest niezgodne z prawem.

Przepis do obejścia

Innego zdania są prawnicy związani z bankami zawierającymi umowy outsourcingowe oraz przedstawiciele firm outsourcingowych. Tajemnicą poliszynela jest, iż - mimo ograniczeń prawnych - część banków zdecydowała się na oddanie obsługi niektórych zadań firmom zewnętrznym. Większość z nich oficjalnie się do tego nie przyznaje. Wiadomo jednak, że bariera prawna jest do pokonania.

Citibank nie ukrywa, że korzysta z usług outsourcingowych firmy Hays (można przeczytać o tym na jej stronach internetowych). IBM niedawno poinformował o podpisaniu umowy na obsługę systemu informatycznego w jednym z największych banków polskich (nie chce jednak zdradzić jego nazwy). Zarząd banku powstałego po fuzji Banku Przemysłowo-Handlowego i Powszechnego Banku Kredytowego zapowiedział, że rozważa możliwość przekazania w outsourcing obsługi całej sfery IT, a także zarządzania bankomatami i płacami.

Banki w różny sposób radzą sobie z interpretacją obowiązujących przepisów. Wykorzystują m.in. zapis mówiący o możliwości zatrudniania pośredników. Rozszerzają także pojęcie osoby zatrudnionej przez bank, a więc zobowiązanej do zachowania tajemnicy bankowej, na pracowników firm outsourcingowych.

Ustawa do poprawki

Sytuacja niepewności i brak jasnych reguł działania zaczynają jednak coraz bardziej dokuczać wszystkim zainteresowanym. Potrzebę wprowadzenia nowych, precyzyjnych regulacji prawnych widzi każdy uczestnik gry rynkowej w sektorze bankowym. Dostrzegana jest ona także przez nadzór bankowy. "O konieczności zalegalizowania outsourcingu w polskiej bankowości nie trzeba już chyba nikogo przekonywać" - mówił mecenas Jerzy Bańka, doradca prezesa Związku Banków Polskich na konferencji Outsourcing w instytucjach finansowych, zorganizowanej pod koniec stycznia br. przez Gdańską Akademię Bankową.

Być może jeszcze w tym roku wpłynie do Sejmu projekt nowelizacji ustawy o prawie bankowym. Propozycje zmian są konsultowane w środowisku bankowców przez Związek Banków Polskich. Rolę pośrednika między sektorem bankowym a branżą IT chce pełnić Gdańska Akademia Bankowa. Prace nad zasadami nowego unormowania działalności outsourcingowej są prowadzone także w Biurze Generalnego Inspektora Nadzoru Bankowego.

Ograniczenia i kontrole

Zdaniem Bernarda Smykli z Departamentu Prawnego Narodowego Banku Polskiego, "nowe regulacje powinny określać dopuszczalny zakres korzystania przez banki z usług zewnętrznych oraz warunki ich wykonywania, np. w zakresie zapewnienia ochrony informacji o klientach". Prawo powinno dawać także bankom i nadzorowi bankowemu możliwość kontrolowania działań outsourcingowych i zgłaszania do nich zastrzeżeń, co wiązałoby się z nadaniem uprawnień do kontrolowania firm zewnętrznych. Nie jest na razie planowane wprowadzenie licencjonowania usług outsourcingowych.

Banki decydujące się na outsourcing muszą brać pod uwagę również wymogi ustawy o ochronie danych osobowych. Według Jarosława Trelki z Departamentu Prawnego w Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, cała odpowiedzialność za przetwarzanie danych spoczywa na administratorze danych. Tylko w jego gestii może leżeć decyzja o zleceniu ich przetwarzania firmie zewnętrznej. Umowa outsourcingowa powinna być tak skonstruowana, aby zapewniać mu możliwość sprawowania kontroli nad działaniami zleceniobiorcy. Z mocy ustawy pracownicy firmy outsourcingowej są zobowiązani do zachowania w tajemnicy informacji o danych pozyskanych do przetwarzania.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200