Konkurencja zachęca do inwestycji
- Adam Jadczak,
- 04.03.2002
Mimo spowolnienia gospodarczego widocznego w 2001 r., a także konsolidacji sektora bankowego, konkurencja na tym rynku wymusza na bankach zwiększanie co roku budżetów działów IT.
Mimo spowolnienia gospodarczego widocznego w 2001 r., a także konsolidacji sektora bankowego, konkurencja na tym rynku wymusza na bankach zwiększanie co roku budżetów działów IT.
Pieniędzy ci u nas dostatek
Według raportu przygotowanego przez Celent Communications na podstawie ankiet otrzymanych od 25 szefów IT ze 100 największych banków amerykańskich, całkowite wydatki na rozwiązania IT tych instytucji w tym roku wyniosą 32 mld USD! Tymczasem ogólne wydatki na IT w Europie Środkowej i Wschodniej w 2001 r. wyniosły jedynie 12 mld USD, z czego na Polskę przypadło 2,8 mld USD.
Amerykańskie banki średnio o 4% zwiększyły w tym roku budżety na informatykę i to mimo spowolnienia gospodarczego i trwającej od kilku lat - podobnie jak w Polsce - konsolidacji tego sektora. Od roku 1984 liczba banków w USA zmniejszyła się z 14,5 tys. do 8,1 tys. Powoduje to zwiększanie wydatków na projekty związane z integracją systemów, a także zakup nowszych, bardziej wydajnych rozwiązań.
W dużych bankach stanowią one 20-25% całkowitych wydatków, w małych i średnich 12-15%. Jednocześnie całkowite wydatki na IT w USA zmalały w ciągu ostatnich dwóch lat z 307 mld do 227 mld USD. Największe budżety na IT na ten rok mają: Citigroup - 5,1 mld USD, J.P. Morgan Chase - 4,7 mld USD, Bank of America - 3,3 mld USD, Wells Fargo - 2,0 mld USD, Bank One - 1,9 mld USD oraz Wachovia - 1,1 mld USD.
Walka z konkurencją zewnętrzną
Według przedstawicieli Celent, znaczny udział w wydatkach będą miały projekty związane z utrzymaniem istniejącej infrastruktury. Jednak to wdrożenia nowych rozwiązań powodują zwiększanie z roku na rok budżetów działów IT. Banki coraz częściej bowiem postrzegają zaawansowane technologie jako element przewagi konkurencyjnej, narzędzie, za pomocą którego będą mogli przejąć klientów swoich rywali.
W USA pojawiają się nowe projekty, które mają pozwolić na oferowanie dotychczasowym klientom usług uzupełniających, np. ubezpieczeń. Mają również umożliwić zwiększenie wiedzy o kliencie i poprawę jego obsługi. Oprócz wdrożenia systemów CRM ma temu służyć zastosowanie rozwiązań typu lead management. Pracownikom banku umożliwiają one szybsze znalezienie odpowiedzi na pytania klientów czy przełączenie ich rozmowy do odpowiedniego eksperta. To właśnie tego typu nowe projekty przyczyniły się do zwiększenia ogólnych wydatków na IT w bankach w 2002 r.
Banki amerykańskie coraz częściej muszą walczyć nie tylko między sobą, ale także z konkurencją ze strony towarzystw ubezpieczeniowych czy biur maklerskich, które - ze względu na przyjęte w ub.r. regulacje - mają pełną swobodę w oferowaniu usług bankowych.