Jak wybrać dostawcę internetu
- Kamil Folga,
- 08.07.2013
Z pozoru wydaje się, że wszystkie łącza dostępu do internetu są identyczne. W rzeczywistości jest mnóstwo parametrów, które powodują znaczące różnice nie tylko w cenie, ale i jakości działania danego kanału. Zupełnie inne kryteria brane są pod uwagę w przypadku łącza dostępowego przeznaczonego dla małego biura, a inne dla biurowca z kilkuset pracownikami.
Polski rynek dostawców usług internetowych, różni się trochę od tego światowego. W większości państw istnieje paru znaczących operatorów na rynku dostępu do internetu, natomiast małych operatorów jest stosunkowo niewielu. W Polsce sytuacja wygląda trochę inaczej. Istnieje kilku wielkich operatorów o zasięgu ogólnokrajowym, ale ich działania uzupełniają setki, a może i tysiące niewielkich operatorów działających lokalnie. O ile tych kilku operatorów o zasięgu ogólnokrajowym inwestuje raczej w technologie DSL, czy DOCSIS, lokalni operatorzy do niedawna pracowali głównie w technologiach radiowych. Obecnie coraz częściej migrują do technologii światłowodowych. Migracja do światłowodów możliwie najbliżej ostatniej mili to ogólny trend w działaniach mniejszych i większych dostawców. Ponad wszystkim znajdują się jeszcze dostawcy, którzy skupiają się raczej na rynku hurtowym dostępu do internetu, m.in. dla dostawców usług do internetu, ale w przypadku wymagającego klienta są w stanie świadczyć usługi najwyższej jakości. Całość uzupełniają operatorzy oferujący dostęp mobilny, który można traktować jako uzupełniające źródło internetu, z pewnością nie podstawowe.
Wybór jest więc trudny i nie może zostać podyktowany jedynie ceną rozwiązania. Konieczne jest szersze spojrzenie na sprawę i sprawdzenie jakości świadczonych usług czy gwarancji umownych. Stabilne, szybkie i bezpieczne łącze dostępu do internetu to w czasach intensywnego wykorzystania sieci, usług cloud computing, komunikacji IP - jedna z ważniejszych spraw w każdym przedsiębiorstwie.
Najważniejsza jest dostępność
Podstawą każdej usługi o wysokiej jakości w pierwszej kolejności powinna być jej dostępność. Łącze po prostu musi działać, inaczej organizacja jest narażona na straty. Nawet jeżeli istnieje łącze zapasowe, przeważnie jest ono zdecydowanie słabszej jakości niż podstawowe i jakość pracy będzie niższa, a przy pewnych aplikacjach niemożliwa. Idealną sytuacją jest mechanizm pozwalający mierzyć dostępność łącza i sprawdzać rzeczywiste parametry usługi, czyli realizowany kontrakt w zakresie SLA (Service Level Agreements). Operator powinien podawać gwarancje pracy łącza procentowo - przykładowo 99,9%. Im więcej cyfr 9 po przecinku, tym większa jest dostępność usługi w ciągu roku. Jeżeli podpiszemy usługę na określone parametry, operator będzie najczęściej realizował to łącze za pomocą sprzętu odpowiedniej klasy, co zwiększy niezawodność.
Wysoka niezawodność zawsze będzie związana z redundancją połączeń. W rzeczywistości będzie to się wiązało z koniecznością zapewnienia łącza podstawowego i zapasowego lub dwóch łączy pracujących jednocześnie, wykorzystujących dynamiczne protokoły trasowania. Pierwszą opcję zawsze możemy zrealizować samodzielnie, przy drugiej niezbędna będzie współpraca z potencjalnymi operatorami. Jeżeli decydujemy się na dwóch operatorów, warto sprawdzić, jak realizowana jest sieć szkieletowa każdego z nich. Bardzo często dochodzi do sytuacji, gdy różni operatorzy docierają do danej lokalizacji identyczną trasą, co nie przekłada się na niezawodność. W przypadku awarii trasy tracimy w takiej sytuacji oba łącza.