Biznes oparty na informacji
- Piotr Waszczuk,
- 02.07.2013
Po wdrożeniu systemu klasy ERP kolejną inwestycją Vistula Group w rozwiązania wspierające zarządzanie było wdrożenie systemu analityki i raportowania. Właściciel marek Vistula, Wólczanka i W.KRUK postawił na elastyczność oprogramowania.
•
METRYCZKA
Firma: Vistula Group SA
Branża: odzieżowa i jubilerska
Produkty: odzież męska, biżuteria srebrna i złota, zegarki
Zatrudnienie ogółem: ok. 1500 osób
Zatrudnienie w dziale IT: 7 osób
Przychody w 2012 r.: 347,5 mln zł
W początkowym etapie analizy przedwdrożeniowej okazało się, że model analiz biznesowych opartych na hurtowni danych jest sprzeczny z dużą dynamiką działalności Vistula Group. "Po kilku podejściach typowe rozwiązania Business Intelligence uznaliśmy za zbyt kosztowne i niepraktyczne w naszych realiach ze względu na konieczność każdorazowego predefiniowania kostek OLAP. Po fuzji z W.KRUK nie mieliśmy szans na wykorzystanie takiego modelu"- mówi Robert Jagucki. Podczas analizy przedwdrożeniowej wykorzystano także doświadczenia spółki W.KRUK w zakresie budowy systemu raportowania na bazie arkuszy kalkulacyjnych. "Mimo zastosowania rozbudowanych makr nadal były to arkusze kalkulacyjne, co generowało wiele dodatkowych zajęć związanych z organizacją pracy, wersjonowaniem, współdzieleniem i przygotowaniem samych raportów. Uznaliśmy, że potrzebujemy zupełnie innego narzędzia" - dodaje Robert Jagucki.
Zobacz również:
Biznes oparty na informacji
Robert Jagucki, dyrektor IT w firmie Vistula Group
Odkrywając zależności między różnymi informacjami, dowolnie zawężając widok informacji, potrafimy wychwycić kwestie, do których w normalnych raportach czy analizach dotrzeć nie można.
Wdrożenie systemu rozpoczęło się z początkiem stycznia 2011 r. Prace wdrożeniowe, które realizował zespół firmy Hogart, trwały ok. dwóch miesięcy. We wdrożeniu aktywny udział brali również pracownicy zespołu IT firmy Vistula Group. Ich zaangażowanie zaowocowało dużą samodzielnością w modernizacji oprogramowania. "Swego rodzaju testem sprawności systemu okazała się ocena ścieżek migracji klientów między poszczególnymi salonami sprzedażowymi. Przygotowanie takiej analizy za pomocą arkuszy kalkulacyjnych trwało przynajmniej jeden dzień. Teraz informacje są dostępne od ręki" - mówi Robert Jagucki.
Pytania i odpowiedzi
Jedną z największych wartości systemu QlikView jest możliwość łatwego definiowania warstwy prezentacji, co przekłada się na zwiększenie dostępności informacji oraz odciążenie zespołu administratorów i analityków. Obecnie oprogramowanie QlikView wspiera przetwarzanie informacji na temat sprzedaży wszystkich marek produktowych Vistula Group. Z oprogramowania korzysta ok. 35 użytkowników, wśród nich kierownicy działu sprzedaży, analitycy, ale także członkowie zarządu. "Nie używamy oprogramowania QlikView jako systemu do raportowania. Poszliśmy w kierunku stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Dzięki temu potrafimy przeanalizować dane, których wcześniej nawet nie braliśmy na warsztat. Odkrywając zależności między różnymi informacjami, dowolnie zawężając widok informacji, potrafimy wychwycić kwestie, do których w normalnych raportach czy analizach dotrzeć nie można" - mówi Robert Jagucki.
Dzięki wdrożeniu systemu QlikView możliwe stało się m.in. uściślenie systemu zarządzania sprzedażą, wprowadzenie dodatkowych mechanizmów kontroli sprzedaży i wyeliminowanie procesów, które mogły stać się źródłem nieprawidłowości. Obecnie planowane jest połączenie rozwiązania BI z wykorzystywanym w Vistula Group systemem Microsoft Dynamics NAV. Integracja będzie dotyczyć głównie obszaru logistyki i sprzedaży hurtowej.