W najbliższej przyszłości zaniknie podział na biznes i e-biznes
- Andrzej Maciejewski,
- 21.12.2010
E-gospodarka jest dzisiaj pojęciem sugerującym innowacje wykorzystujące nowy kanał komunikacji - Internet. Szybko nadchodzi jednak moment, w którym sieć będzie dostępna praktycznie dla każdego. Biznes nieistniejący w Internecie nie będzie miał fundamentalnych wartości - udziału w rynku, relacji z klientami. Można zdecydowanie wskazać kierunek: nie ma biznesu bez Internetu.
Tak więc przyszłość naszej branży koncentrować się będzie nadal wokół dalszego rozwijania bezpiecznych dla użytkowników serwisów umożliwiających w różnych dziedzinach życia powstawanie miejsc prezentacji ofert produktów i usług cieszących się zaufaniem kupujących oraz popularyzacji płatności elektronicznych w ogóle.
Co na to media?
Media internetowe, serwujące treści i usługi, nadal będą korzystać z mieszanego modelu przychodów, w zależności od stopnia rozwinięcia rynku i dostępności wygodnych systemów płatności. W zamian za atrakcyjne treści bardzo dobrze będzie funkcjonował model reklamowy, jednak coraz więcej usług dostępu do treści będzie płatnych. Kluczowym czynnikiem sukcesu dla wielkości rynku "płatnego kontentu" jest wprowadzanie treści i usług do platform dystrybucji podłączonych do bardzo łatwych mikropłatności, przygotowanych w sposób podobny do ekosystemu Apple, który dziś jest wzorem funkcjonowania intuicyjnego dla użytkowników środowiska. Tam gdzie treści i usługi będą masowe, z powodzeniem królować będą modele reklamowe, tam gdzie będzie zapotrzebowanie na usługi bardziej wyspecjalizowane, funkcjonować będą modele płatne.
W ciągu ostatnich kilku lat największy postęp osiągnięty został w wizualizacji treści, w zbliżaniu rozrywki oraz prezentacji towarów i usług za pomocą multimediów. Wideo online okazało się hitem, w tej dziedzinie wielkich rewolucji technologicznych zapewne już nie będzie, po prostu będziemy świadkami, jak szybko opracowane koncepcje staną się dostępne masowo, w każdym telefonie czy telewizorze z dostępem do sieci, co spowoduje trwałą zmianę charakterystyki konsumpcji mediów i zachowań społeczeństwa.