Oferta coraz bardziej wyrównana

Przyglądając się przedstawionemu zestawieniu dostępnych na polskim rynku narzędzi Business Intelligence widzimy jak duża konkurencja panuje w tej klasie rozwiązań oraz jak szeroki zakres opcji dostępny jest dla potencjalnych użytkowników.

Zebrane narzędzia możemy podzielić na trzy klasy:

- rozwiązania oferowane przez największych dostawców i identyfikowane np. w zestawieniach Gartner jako liderzy (np. SAS, Oracle, SAP, IBM)

- rozwiązania stowarzyszone z systemami ERP (np. Impuls BI, Comarch CDN XL BI)

- rozwiązania dedykowane dla rynku małych i średnich przedsiębiorstw (np. Eureka lub Consorg), a jednak z powodzeniem zdobywające klientów korporacyjnych.

Na wyróżnienie zasługuje QlikTech. Wg analiz Gartner narzędzie pokonało długą drogę przez ostatnie lata i z powodzeniem pretenduje do miana lidera, pomimo innowacyjnych metod analizy danych, dla których potencjalnie zbudowanie rynku jest wyzwaniem.

Z analizy zestawiania wyłania się obecność na rynku kompletnych i całościowych pakietów narzędziowych wspierających równocześnie zagadnienia z zakresu raportowania, planowania i budżetowania oraz analiz statystycznych. Dobrym przykładem jest tutaj oferta IBM zbudowana poprzez akwizycję narzędzi Cognos i SPSS. Od kilku lat rynek obserwuje ewolucję tych narzędzi oraz stopień ich integracji (początkowo włączenie TM1 do pakietu Cognos, a teraz dołączenie SPSS) i zaczyna doceniać wartość płynącą z możliwości wykorzystywania na jednej platformie wszystkich tych cech. Taka konsolidacja funkcjonalności w zakresie narzędzi będzie coraz częstszym zjawiskiem.

Przyjrzyjmy się dokładniej ofercie dostępnej na rynku w zakresie raportowania. Wśród obecnych od dawna platform (np. SAP, Oracle lub wspomniany wcześniej Cognos) mamy też narzędzia powstałe na bazie open source (mowa tu o Pentaho). Pokazuje to, że poziom dojrzałości tej klasy rozwiązań jest już wystarczająco duży i pozwala na konstruowanie samodzielnej propozycji rynkowej na ich podstawie. Trendy te były już wskazywane przez instytucje takie jak TDWI, Forrester Research lub Gartner, a teraz zawitały także do Polski. Inne zjawisko ewolucji rynku narzędzi IT widzimy w modelach licencjonowania, gdzie poza standardowo dostępnymi opcjami zakupu licencji per użytkownik lub procesor serwera, pojawia się model Software As A Service.

Wg opracowań Forrestera, udział narzędzi licencjonowanych w modelu SaaS i wykorzystywanych przez organizacje będzie znacząco rósł. Dlaczego? Przede wszystkim z powodu kosztów rozumianych poprzez model finansowania (opłata miesięczna) oraz rozumianych poprzez koszt utrzymania infrastruktury sprzętowej. Na przeszkodzie stoi tu zasilanie w dane dostępnych "w chmurze" platform raportowych - z jednej strony wolumeny mogą być znaczące, a z drugiej jest to jednak przetwarzanie poza bezpiecznym środowiskiem organizacji danych dla niej strategicznych.

W zakresie funkcjonalności narzędzi raportowych większość z nich wyposażona jest w mechanizmy pracy grupowej (np. narzędzia SAP Business Objects posiadają te mechanizmy od dawna). To pokazuje, że dostawcy zaczynają rozumieć zmieniającą się rolę przetwarzania danych w procesach decyzyjnych organizacji i widzą, że wartość z prezentacji raportów i zestawień jest bezpośrednio skorelowana ze sposobem jej wykorzystania przez organizację. Konieczne jest zapewnienie mechanizmów kolaboracji w obszarze informacji efektywnościowej i zarządczej. Podobnie jest z pojawieniem się opcji analiz scenariuszowych i zastosowania statystyki bezpośrednio w procesie analizy informacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200