Fakty i mity o cloud computing

Czas uwolnić się od tradycyjnego myślenia o IT. Nie musisz utrzymywać własnej infrastruktury - zapewniają dostawcy usług cloud computing. Jakie korzyści faktycznie niesie przetwarzanie w chmurze?

Fakty i mity o cloud computing
Jak kupować usługi z chmury

1. Jeżeli planujesz przenieść własne aplikacje w chmurę, upewnij się, czy są do tego przygotowane od strony technologicznej - zarówno od strony architektury, jak i wymaganych zasobów sprzętowych.

2. W miarę możliwość ustal, gdzie dostawca cloud computing będzie fizycznie przechowywał twoje dane. Pomoże to m.in. w dopasowaniu dobrego łącza internetowego, które zapewni szybką komunikację. Wskazania geograficznego położenia danych składowanych w chmurze może też wymagać regulator lub nadzór.

3. Ustal w jaki sposób twoje dane będą chronione, dopasuj poziom ochrony do kategorii ważności swoich danych. Zadbaj o bezpieczną komunikację, a także kontrolę, kto i na jakich zasadach będzie miał dostęp do danych.

4. Ustal w jaki sposób dane będą odtwarzane po ewentualnej awarii.

5. Cloud computing wprowadza zmiany w codziennym życiu twojego IT. Warto ustalić z dostawcą zakres wsparcia technicznego podczas migracji i przyszłego użytkowania chmury, zastosowania narzędzi do monitorowania wydajności i obciążenia.

6. Zadbaj o wyjście awaryjne. Być może zajdzie konieczność rozwiązania umowy z dostawcą usług cloud computing. Wówczas konieczne może być przywrócenie lokalnych zasobów. Sprawdź czy proces ten nie spowoduje zbyt wielu kłopotów. Sprawdź także możliwości przeniesienia się z jednej chmury do drugiej.

Koncepcja cloud computing z roku na rok przybiera coraz bardziej realne kształty w postaci skrystalizowanej oferty rynkowej. Najbardziej rozwinięta jest ta związana z oprogramowaniem oferowanym w modelu usługowym SaaS (Software-as-a-Service). Według szacunków IDC, światowy rynek tego oprogramowania osiągnął w 2009 r. wartość ponad 13 mld USD. Natomiast szacowany średnioroczny wzrost rynku do 2014 r. ma wynieść ponad 25%. To około pięć razy szybszy wzrost niż w przypadku rynku oprogramowania oferowanego w tradycyjnej formie licencji. "Oceniamy, że zmiana modelu dostarczania oprogramowania na oparty na chmurze i subskrypcjach miesięcznych jest stała - to znaczy, że na dobrze będzie on wypierał dotychczasowy model oparty na sprzedaży licencji i opieki serwisowej" - mówi Tomasz Słoniewski Research Manager Software w IDC Polska.

W tym kontekście polski rynek jest wciąż we wczesnym stadium rozwoju - zdecydowanie dominuje u nas tradycyjny sposób kupowania aplikacji i narzędzi. "Nasze rozmowy z producentami systemów IT wskazują, że jest to wciąż margines ich przychodów, co nie oznacza, że nie szykują się oni do podjęcia walki na tym polu. Wielu z nich posiada już aplikacje w modelu SaaS lub intensywnie pracuje nad stworzeniem takiej oferty. Uważam, że to dobry ruch, bo - zwłaszcza wśród małych i średnich firm - widać rosnące zainteresowanie tym sposobem dostępu do aplikacji" - mówi Tomasz Słoniewski.

Z obserwacji IDC wynika, że kryzys sprawił, iż klienci nabrali zaufania do podobnych ofert. Zwłaszcza, że są one coraz bogatsze funkcjonalnie. Tomasz Słoniewski uważa, że główne zalety, jakie dostrzegają firmy w SaaS to zredukowane koszty IT, mniejsze nakłady inwestycyjne oraz dużo większa elastyczność. W dobie oszczędności kwestie te zdecydowanie przeważają nad często naciąganymi wadami tego modelu, w tym zastrzeżeniami co do bezpieczeństwa danych. Póki co jednak przepytani przez IDC w 2009 r. dostawcy oprogramowania wskazują, że w regionie Europy Środkowo-Wschodniej aż 95% instalacji oprogramowania jest dokonywanych w ramach infrastruktury IT klienta, czyli na jego serwerach lub stacjach roboczych. Na świecie ten wskaźnik oscyluje w granicach 70%.

Z danych IDC Polska wynika także, że najczęściej wybierane przez polskie firmy oprogramowanie oferowane w formie usługi to decydowanie aplikacje biznesowe z zakresu finansów i zarządzania relacjami z klientem. Choć wynika to z faktu, że większość aplikacji oferowanych przez dostawców należy właśnie do tego typu. "Jest ono również relatywnie najprostsze w udostępnieniu. Szacujemy, że jest to ponad 50% rynku. Jeśli chodzi o mniej zaawansowane funkcje, to coraz więcej firm decyduje się nie na własny serwer pocztowy, lecz na usługi pocztowe dostarczane w chmurze. Wiodący dostawcy na tym rynku oferują tego typu usługi za opłatą 2-10 USD za użytkownika miesięcznie" - mówi Tomasz Słoniewski.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200