Znane, mierzone, prawie zarządzane
- Łukasz Tartanus,
- 20.04.2010
Firmy z branży IT sytuują się na wyższym poziomie dojrzałości procesowej niż reszta przedsiębiorstw i instytucji.
Zarządzanie procesami biznesowymi weszło na stałe do słownika terminów używanych w świecie biznesu. Czy jednak mamy świadomość wszystkiego, co kryje się pod tym pojęciem? Odpowiedź na to pytanie zawarta jest w pierwszej edycji raportu "Dojrzałość procesowa polskich organizacji". Raport stanowi podsumowanie badania przeprowadzonego przez serwis Procesowcy.pl oraz firmę Sofrecom Polska.
Punktem odniesienia zastosowanym w badaniu była, luźno bazująca na modelu CMMI (Capability Maturity Model Integration), pięciostopniowa skala określająca podstawowe poziomy świadomości procesowej:
- Poziom 1. Procesy przypadkowe, czyli brak świadomości, że czynności realizowane w organizacji stanowią procesy (procesy nie są zidentyfikowane).
- Poziom 2. Procesy powtarzalne - istnieje świadomość procesów zachodzących w organizacji, lecz brak dokumentacji procesowej.
- Poziom 3. Procesy zidentyfikowane i opisane, lecz nie mierzone.
- Poziom 4. Procesy zidentyfikowane, opisane, mierzone, lecz nie zarządzane.
- Poziom 5. Procesy są zidentyfikowane, opisane, mierzone i zarządzane.
Do badania wykorzystano 480 poprawnie wypełnionych ankiet, które skierowane były do osób reprezentujących różne branże, różne typy organizacji, a co najważniejsze do osób pełniących różne funkcje w swoich organizacjach (funkcje związane z zarządzaniem procesami oraz funkcje nie mające z nim nic wspólnego). Dzięki temu uzyskany obraz nie jest zniekształcony przez rutynowe potraktowanie tematu.
Od mierników do decyzji
realny odsetek wszystkich organizacji zarządzających swoimi procesami.
Warto zwrócić uwagę, że powyższe wyniki są odzwierciedleniem subiektywnej oceny respondentów. Podczas analizy przyjęliśmy założenie, że zarządzanie procesami biznesowymi sprowadza się do mierzenia zidentyfikowanych i opisanych procesów, do analizowania danych z pomiarów, a następnie podejmowania na tej podstawie decyzji zarządczych. Wynik oceny subiektywnej należy więc poddać korekcie, ponieważ część z respondentów określających swoje organizacje jako zarządzające procesami jednocześnie przyznaje, że w reprezentowanych przez nich firmach i instytucjach nie ma architektury procesów, celów procesów i mierników procesów. Zakładając, iż są to elementy niezbędne w zarządzaniu procesami biznesowymi, realna ilość organizacji zarządzających swoimi procesami spada o 5 punktów procentowych, do 7%.