Internetowa mała czarna

Nie opodal Goodge Street, stacji londyńskiego metra, znajduje się mała kawiarnia o nazwie ''Cyberia''. Choć wygląda niepozornie, to jest kawiarnią niezwykłą. W Cyberii kawę pije się bowiem siedząc przy klawiaturze komputera podłączonego do ogólnoświatowej sieci komputerowej Internet.

Nie opodal Goodge Street, stacji londyńskiego metra, znajduje się mała kawiarnia o nazwie ''Cyberia''. Choć wygląda niepozornie, to jest kawiarnią niezwykłą. W Cyberii kawę pije się bowiem siedząc przy klawiaturze komputera podłączonego do ogólnoświatowej sieci komputerowej Internet.

Kawiarnia przy Whitfield Street 39 powstała zaledwie rok temu (we wrześniu 1994 r.), a już odwiedziło ją ponad sto tysięcy osób. Ludzie przychodzą nie tylko po to, by napić się kawy, coli czy zjeść ciasteczko. Głównym celem wizyt w Cyberii jest chęć skorzystania z Internetu i możliwości jakie oferuje ta sieć.

Początki

"O miejscu takim jak Cyberia marzyłam przez 7 lat" - mówi Eva Pascoe, współzałożycielka internetowej kawiarni - "Chciałam zrealizować w praktyce ideę nauczania trudnej technologii w prosty i przyjemny sposób. Dzięki Cyberii uczymy wszystkich ludzi, bez względu na wiek, posługiwania się Internetem, co jak dotąd było domeną nielicznych guru, którzy zazwyczaj niechętnie dzielą się wiedzą". Historia Cyberii rozpoczęła się w 1994 r. Według planów Evy Pascoe i Gene Teare, drugiej z założycielek, kawiarnia miała być przeznaczona wyłącznie dla kobiet. "W Anglii stanowimy zaledwie 4% użytkowników sieci Internet. Dlatego chciałyśmy pokazać większej lczby kobiet, że obsługa tej sieci nie jest tak trudna, jak to się wydaje" - mówi Eva Pascoe. Jednak już po pierwszym dniu od otwarcia, kawiarnia przestała być ostoją feminizmu. Po tym, jak o Cyberii rozpisały się brytyjskie gazety, przed drzwiami kawiarni ustawiła się kilkusetmetrowa kolejka mężczyzn i założycielki musiały zmienić jej formułę.

Początkowo Cyberia zajmowała zaledwie jedną dużą salę, w której znajdowało się 10 komputerów podłączonych do sieci Internet za pośrednictwem łącza o przepustowości 64 Kbps. Niedawno kawiarnia powiększyła się o dwie sale wyposażone w kilkanaście komputerów. Znajdują się one w podziemiach kawiarni i służą wyłącznie do prowadzenia internetowych szkoleń. Zwiększona została także przepustowość linii łączącej kawiarnię z Internetem. Obecnie wynosi ona 2 Mbps. "Choć jest to dosyć kosztowne rozwiązanie, to zapewnia wręcz luksusową pracę z siecią Internet i umożliwia korzystanie z jej najbardziej zaawansowanych usług, np. wideokonferencji".

Zarobić na Internecie

Z Internetu w Cyberii mogą korzystać wszyscy. Wystarczy, że mają elementarną znajomość obsługi systemu Windows. Wszystkie komputery, znajdujące się w kawiarni, wyposażone są w system operacyjny Windows 95 oraz zestaw programów do obsługi Internetu, opracowany przez brytyjskiego dostarczyciela usług internetowych - firmę Easynet. Komputery w Cyberii są w pełni multimedialne - wyposażone w karty dźwiękowe, mikrofony i głośniki oraz 17" kolorowe monitory. Aby uzyskać w kawiarni dostęp do Internetu wystarczy zapłacić 2,5 funta za pół godziny jego użytkowania. Dużo więcej trzeba zapłacić za praktyczne lekcje obsługi Internetu. Informacji o aktualnych cenach udziela Arabella Coley dostępna pod adresem [email protected]. Cyberia organizuje także grupowe szkolenia dla pracowników firm, które uzyskały połączenie z siecią Internet. Dwugodzinne kawiarniane "śniadanka z Internetem" (Cyberbreakfasts) to znakomity sposób na przekazanie w przyjemny sposób podstawowych wiadomości o sieci i zasadach jego obsługi. Oprócz tych prostych szkoleń prowadzone są także bardziej zaawansowane wykłady, np. na temat tworzenia serwisów World Wide Web itp. Te kosztują już ponad sto funtów. Cyberia jest też swego rodzaju biurem pośrednictwa pracy. "Często przychodzą do nas przedstawiciele firm poszukujących specjalistów od Internetu" - mówi Eva Pascoe - "Najczęściej ich u nas odnajdują. Jest to obecnie coraz popularniejszy zawód". Poza tym cyberianie profesjonalnie zajmują się tworzeniem serwisów World Wide Web i organizowaniem zaplecza internetowego dużych imprez.

Klientela

"W naszych progach goszczą przedstawiciele wszystkich klas społecznych" - mówi Eva Pascoe - "Mamy zarówno sporadycznych, jak i stałych klientów". Jednym z nich jest 23-letni specjalista od reklamy Dave Devereux. Przychodzi do Cyberii codziennie w porze lunchu, aby przy kawie i zakąsce spokojnie przejrzeć przychodzącą do jego biura pocztę elektroniczną, a także znaleźć w sieci materiały informacyjne dla fanklubu serialu Star Trek, dla którego pracuje po godzinach. "Nasza specjalna oferta cenowa dla studentów, emerytów i bezrobotnych znakomicie się sprawdza i dlatego można u nas zobaczyć wielu przedstawicieli tych grup" - mówi Eva Pascoe. Płacą oni jedynie 1,5 funta za pół godziny użytkowania Internetu. Specyficzną grupą zawodową odwiedzającą Cyberię są psycholodzy. Przeprowadzają ciekawe eksperymenty w kawiarni, np. podłączają użytkowników Internetu do specjalistycznej aparatury i podczas ich zabawy z siecią robią badanie EEG, aby odkryć w jaki sposób reagują "pacjenci" na wygląd poszczególnych stron WWW itp.

Biznes czy hobby?

Eva Pascoe przyznaje, że gdyby nie jej zamiłowanie do Internetu i możliwości jakie stwarza ta sieć, prawdopodobnie Cyberia by nie powstała. Kawiarnia to zarówno jej hobby, jak i sposób zarabiania pieniędzy. "Cyberia stanowi znakomity dowód na to, że ludzie związani z Internetem nie są hermetycznymi snobami. Użytkownicy Internetu przychodzą do naszej kawiarni także po to, aby się poznać i zdobyć nowych przyjaciół". Po powodzeniu Cyberii przy ul. Whitfield Street właściciele otworzyli jeszcze kolejne cyber-kawiarnie w innych miastach Anglii (Edinburgh, Kingston i Manchester), a także w Tokio i niedawno w Paryżu. "Być może kiedyś otworzę kolejną Cyberię w moim macierzystym kraju" - mówi Eva Pascoe, która z pochodzenia jest Polką. Każdy kto chciałby odwiedzić Cyberię może wpaść do kawiarni przy ulicy Whitfield Street 39 w Londynie w godzinach 11-22 od poniedziałku do piątku oraz 11-21 w soboty i niedziele. Kawiarnię można także odwiedzić wirtualnie -http://www.easynet.co.uk/cyberia/ lub wysłać pocztę elektroniczną pod adres [email protected].

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200